زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

راه های کنترل چربی پوست صورت

کنترل چربی پوست صورت

کنترل چربی پوست صورت باعث جلوگیری از تولید جوش و آکنه میشود و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری میکند. داشتن چربی روی پوست به مقدار مناسبی برای پوست لازم است.و برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک کاملا مناسب بوده است.

رژیم غذایی

اگر پوست صورت چربی دارید از یک رژیم غذایی خوب بهره ببرید. مصرف انواع شرینی و غذاهای چرب و سرخ شده را محدود کنید. مصرف مکرر آب در طول روز، می‌تواند به سلامتی بدن و بهبود پوست کمک کند. همچنین خوردن انواع میوه و سبزیجات را نباید فراموش کنید تا بتوانید پوستتان را به تعادل برسانید. سعی کنید همیشه پوستتان را از هر گونه آلودگی دور نگه دارید.

استفاده از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب

از محصولات بهداشتی و آرایشی مناسب پوست چرب استفاده کنید. استفاده روزانه از کرم‌های مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب پوست چرب را فراموش نکنید.
پوست های چرب هم برای حفظ سلامتی خود به مرطوب کننده ها نیاز دارند. برای جلوگیری از چرب شدن پوست صورت، از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنید.
این مرطوب کننده ها لایه ی حفاظتی علیه تولید چربی هستند.
ضد آفتاب ها نباید پوست را چرب کنند، پس محصول مناسب پوست خود را پیدا کنید. ضد آفتابی با فرمولاسیون سبک که حاوی مسدود کننده های معدنی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم باشد، انتخاب کنید. فرمولاسیون های شیمیایی هم مناسب هستند. گیاه آلوئه ورا هم می تواند مرطوب کننده خوبی برای درمان چربی پوست باشد.

شست و شوی صورت

صورت خود را دوبار در روز با آب گرم و شوینده مناسب بشویید.این کار می تواند میزان چربی پوست را به خوبی کنترل کند. همچنین شستشوی منظم پوست، میزان چربی پوست را به میزان زیادی کاهش می دهد.برای خشک کردن صورت از لیف استفاده نکنید.

تونرها

استفاده از تونر ها برای کنترل چربی پوست صورت مناسب است. تونری که حاوی الکل است معمولا موجب خشکی پوست می شود. موادی همچون فندق برای تسکین پوست بسیار موثر است و به خوبی ترشح چربی پوست را کنترل می کند.

استفاده از لایه بردار

لایه بردار شیمیایی مثل ساسلیک اسید به صورت هفتگی، موجب لایه برداری ملایم پوست می شود و سلول های مرده را از بین می برد و چربی پوست صورت را کاهش می دهد.

استفاده از چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان پلی فنول است و به درمان بیماری های مختلف پوستی مثل کاهش میزان ترشح چربی پوست صورت کمک می کند. استفاده از شوینده صورت، تونر و مرطوب کننده هایی که دارای چای سبز هستند، انتخاب مناسبی برای کاهش چربی پوست به شمار می آیند.

استرس را کاهش دهید

استرس زیاد سبب ترشح بیش از حد سبوم یا همان چربی در پوست می شود. شما می توانید استرس را به کمک تکنیک های زیر به خوبی کنترل کنید.

دیگر موارد مهم در کنترل چربی پوست | صورت

  • خواب مناسب و با کیفیت
  • ورزش به صورت منظم
  • یوگا
  • مدیتیشن
  • عدم مصرف الکل
  • مصرف مایعات زیاد

حتما قبل از خواب آرایش را پاک کنید

اگر شما آرایش صورت خود را قبل از خوابیدن پاک نکنید، منافذ پوستتان مسدود می شود و پوستتان را تحریک می کند.

کاغذ های جاذب

کاغذهای جاذب آرایشی گزینه ای عالی برای کاهش چربی پوست صورت هستند، باعث خشکی پوست هم نمیشوند.افرادی که پوست چرب دارند، تمایل به استفاده از این نوع کاغذها را دارند زیرا استفاده از آنها ساده و راحت است. آنها را روی بخش های چرب پوست مانند پیشانی، بینی و چانه بمالید. البته که کل پوست را با این کاغذها پاک نکنید فقط این کاغذ ها را به مدت ۱۵تا۲۰ دقیقه روی قسمت های چرب بگذارید

با پزشک متخصص مشورت کنید

اگر محصولات بدون نسخه در کاهش چربی کمک کننده نبودند، با متخصص پوست مشورت کنید. لیزر و لایه برداری شیمیایی میتوانند به کاهش چربی و بهبود ظاهر کلی پوست شما کمک کنند. کرم های حاوی ترتینوئین، آداپالن یا تازاروتن نیز میتوانند منافذ پوستی را کوچک کرده و چربی روی پوست صورت را کاهش دهند.

استفاده از گلاب برای پوست چرب

افرادی که پوست چربی دارند و بسیار جوش می زنند، می توانند از گلاب به عنوان یک درمان خانگی برای کنترل چربی پوست خود استفاده کنند گلاب به دلیل داشتن خاصیت های زیر می تواند انتخاب مناسبی برای کم کردن چربی پوست، بستن منافذ باز پوست و درمان جوش و آکنه صورت باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره جوش و آکنه مطلب ” جوش یا آکنه و درمان آن ” را مطالعه کنید.

استفاده از ماسک عسل

عسل کمک زیادی به برطرف کردن مشکلات پوست می‌کند. این ماده با داشتن خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده سطح چربی پوست را کنترل و منافذ آن را پاک‌سازی می‌کند. ساخت ماسک عسل و قرار دادن آن به مدت ۱۰ دقیقه بر روی صورت باعث می‌شود که شما بتوانید پوست را کاملا نرم و مرطوب نگه دارید و اثرات چربی‌های اضافه نیز کاملا برطرف شوند.

ماسک گل رس

گل رس آرایشی به صورت کاملا بهداشتی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی موجود است. بهترین نوع آن خاک سبز فرانسوی است که می‌تواند چربی پوست را به‌طور کامل جذب کند و پوست‌های روغنی و دارای آکنه را به بهترین نحو درمان کند.

مصرف داروهای هورمونی

این داروها مثل آنتی آندروژن ها، به کاهش ترشح چربی پوست کمک می کنند. متخصص های پوست از اسپیرونولاکتون برای درمان پوست چرب خانم ها استفاده می کنند. با استفاده از این دارو، پوست چربی کم تری تولید می کند.

تزریق بوتاکس

از رشد غده های چربی جلوگیری می کند و چربی پوست را کاهش می دهد. تزریق بوتاکس معمولا بعد از یک هفته نتیجه می دهد و فرد برای حفظ نتیجه به دست آمده، لازم است تا هر چند هفته یا چند ماه مجدد این کار را انجام دهد.

از علائم چرب شدن پوست کدام است!؟

علایم پوست چرب عبارت است از برق افتادن روی سطح پوست بخصوص صورت ، جوش زدن و مسدود شدن منافذ پوست و منافذ پوست بزرگ و ضخیم جوش های مداوم و جوش های سرسیاه. افرادی که پوست چربی دارند، باید توجه کنند که حتما از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب پوست خود استفاده نمایند. علامت های پوست چرب و شدت آن در افراد، گوناگون می باشد. استرس بالا و تغییرات هورمونی می تواند تولید چربی و سبوم را در سطح پوست افزایش دهد

افرادی که پوست چربی دارند، باید یک روش مناسب و روتین برای کنترل چربی پوست خود پیدا کنند و همان شیوه را ادامه دهند. همچنین مراجعه به یک متخصص پوست و گرفتن مشاوره نیز می تواند بسیار اثر بخش باشد. افرادی که مبتلا به آکنه شدید و علامت های پوست چرب | صورت هستند، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *