زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

اگر صاحب یک کسب و کار هستید و یا فعالیتی در حوزه خاص دارید حتما به لوگو (نماد) نیازمند هستید. پس باید با انواع سبک های طراحی لوگو آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای شرکت – کارگاه یا … خودتان داشته باشید. ما در این مطلب شما را بیشتر آشنا میکنیم.

چرا باید لوگو داشته باشیم :

شاید این سوال خیلی از شما دوستان عزیزم باشد که چه نیازی به لوگو است. اصلا چرا باید برای داشتن لوگو هزینه کنیم. چرا تا زمانی که لوگو نداریم فعالیت ما رسمی به نظر نمیرسد؟ و در یک کلام لوگو به چه دردی میخورد؟

بگذارید کمی علمی صحبت کنیم. مغز انسان برای ذخیره بهترو طولانی تر اطلاعات از 3 ویژگی مهم استفاده میکند. بو – مزه – شکل. به یک کودک دقت کنید. وقتی چیزی را برای اولین بار میبیند ابتدا آن را نگاه کرده و در دهان خود میگذارد. دلیل این حرکت ویژگی مغز است.

در واقع مغز ما وقتی چیزی را میبیند بهتر ذخیره اش میکند. البته از بهتر منظورم ذخیره طولانی تر است یعنی دیر تر فراموشش میکنیم. دقیقا داشتن سبک تصویری برای فعالیت ما به همین دلیل مهم است. یعنی ما با سبک های طراحی لوگو فعالیت خود را در ذهن مخاطب ذخیره میکنیم و کمک میکنیم مارا از یاد نبرد.

انواع سبک های طراحی لوگو

ما باید انواع سبک های طراحی لوگو را بدانیم تا بهترین انتخاب را برای کسب و کار یا فعالیتمان داشته باشیم. بطور کلی 5 نوع سبک لوگو وجود دارد : متنی (Wordmark) – سمبل یا نماد (Brandmark) – تلفیق سمبل و متن (Combination Mark) – مخفف یا حرف اول (Lettermark) – متن درون نماد (Emblem).

البته در دسته بندی بالا ممکن است هر طراحی از واژه مختص خودش استفاده کند اما بطور کلی سبک های طراحی شامل 5 عدد هستند که به زبان ساده تر میتوان به متن – نماد – متن و نماد – حروف مختصر یا تک حرف – تلفیق متن و نماد اشاره نمود.

مثالی از انواع سبک های طراحی لوگو

ما در زیر نمونه هایی از انواع سبک ها را به شما نشان میدهیم. در این سبک ها به حرفه ای ترین شکل ممکن طراحی انجام شده است. در زیر هر تصویر توضیح کوتاهی درباره سبک آن ها برای شما عزیزان قرار داده ایم. لطفا با دقت مطالعه بفرمایید.

لوگو گوگل

سبک متن یا Wordmark

لوگو HP

مخفف یا حروف اول Lettermark

 

لوگو هواوی

تلفیق سمبل و متن Combination Mark

 

لوگو توییتر

سمبل یا نماد Brandmark

 

لوگو BMW

متن درون نماد Emblem

توضیح کوتاه انواع سبک های طراحی لوگو

متنی (Wordmark): در این نوع طراحی از کاراکترهای نوشتاری استفاده میشود. این سبک برای شرکتها یا در کل فعالیت های کوچک تازه تاسیس میتواند مناسب باشد. زیرا عموم افراد با برند شما آشنا نیستند و با دیدن نام لوگو میتوانند به فعالیت شما پی ببرند.

البته شاید بگویید پس چرا لوگو کمپانی های مشهوری مانند گوگل – یاهو و … این سبک است. باید بدانید که سیاست هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است. مثلا کمپانی پوشاک لاگوست که نماد آن یک تمساح سبز رنگ بود به دلیل حمایت از حیوانات این لوگو را برای همیشه از محصولات خود حذف نمود. البته گوگل و یاهو دارای لوگو سمبل نیز هستند و با جستجو در اینترنت میتوانید آن ها را ببینید.

سمبل یا نماد (Brandmark): این نوع لوگو مختص فعالیت هایی است که بطور کلی مشهوریت زیادی دارند و کاربران اصلا نیازی نیست که نام آن ها را بطور کامل ببینند. مثلا شما با دیدن نماد شبکه تلوزیونی 3 به این قضیه پی میبرید که این لوگو برای کانال 3 ایران است. زیرا به کرات این لوگو برای شما نمایش داده شده است.

تلفیق سمبل و متن (Combination Mark): این مورد برای فعالیت ها و برندهایی است که نماد بطور فردی و تنها پیچیدگی زیادی دارد و برای تمامی کاربران مفهوم نیست برای همین سیاست آن شرکت یا فعالیت اینگونه ایجاب میکند که در کنار نماد از متن نیز برای فهم بیشتر استفاده نماید.

مخفف یا حرف اول (Lettermark): این سبک معمولا توسط فعالیت ها یا شرکت هایی استفاده میشود که دارای نام بسیار طولانی هستند و اگر این نام طولانی را در لوگو به کار ببرند باعث از بین رفتن زیبایی لوگو میگردد. مثلا کمپانی خودرو سازی BMW که نام کامل آن Bayerische Motoren Werke AG می باشد.

متن درون نماد (Emblem): این سبک معمولا برای فعالیت هایی مفید است که دارای نام کوتاهی هستند و این نام میتواند در داخل لوگو جای بگیرد. البته مخفف نمودن نام برند نیز میتواند راهکار بسیار مفیدی برای جای دادن متن داخل نماد باشد.

کلام پایانی

در این مطلب به ساده ترین شکل ممکن انواع سبک های طراحی لوگو را به شما نشان دادیم.امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *