گل مژه چیست؟

گل مژه یا در اصطلاح پزشکی بلفاریت مانند جوشی بزرگ است که به صورت یک توده زرد یا سفید در ناحیه چشم و پلک ها نمایان می شود. این عارضه نوعی عفونت است.
زمانی که غدد چربی موجود در پلک عفونت نموده و به صورت توده ای قرمز رنگ و دردناک بر روی پلک شکل می گیرد گل مژه به وجود می آید. باکتری ها و غدد چربی این ناحیه بیشترین سهم را در تشکیل این تورم دارند. در صورتی که فرد به نظافت و شستشوی چشم اهمیت ندهد این بیماری در او بیشتر بروز می کند. حساسیت های چشمی نیز از دیگر موارد امکان بروز این بیماری در فرد است.

این بیماری باعث ایجاد آسیب دایمی به بینایی نمی‎شود و مُسری نیز نیست. کسانی که مبتلا به بیماری های پوستی مانند بسوره، روزاسه، پوست چرب و شوره سر هستند بیشتر به بیماری بلفاریت مبتلا می شوند. چشم پزشک می‌‌تواند به کمک روش‌های موجود به درمان این اختلال بپردازد تا از میزان التهاب بیشتر پلک جلوگیری شود و از آسیب دیدگی جدی چشم یا پلک شما اجتناب گردد.

علائم

ایجاد توده ای متورم و دردناک روی پلک ها یا اطراف چشم
قرمزی و التهاب
پوسته پوسته شدن اطراف پلک یا چشم
خروج ترشحات چرکی از ضایعه
احساس سوزش و جسم خارجی
خارش و حساسیت به نور
تورم پلک ها
خشکی چشم
به هم چسبیدن مژه ها که به دلیل ترشحات اضافی ایجاد می شود.
پوست پوسته شدن روی مژه ها یا پلک ها
وجود زخم های کوچک روی پلک ها و لبه آن
ریختن مژه ها
رویش مژه ها در جهت های غیر طبیعی
درد
احساس ناراحتی وسنگینی هنگام پلک زدن
ریزش اشک
تخلیه مخاط از چشم
افتادگی پلک ها
در بسیاری از موارد معمولا گل مژه بدون نیاز به درمان رفع می شود. در برخی از موارد نیز ممکن است با گذشت چند روز بیمار شاهد رفع آن نبوده و شاهد رشد و حتی خونریزی آن باشد که بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان گل مژه به چه صورت است؟

ماساژ

ماساژ باعث تخلیه عفونت می‌شود. برای این کار باید دست‌ها را به خوبی بشویید. سپس روی چشم کمپرس آب گرم قرار داده و در ادامه ناحیه‌ای که ملتهب شده است را به سمت بالا ماساژ دهید. این کار باید ۴ الی ۵ بار در روز انجام شود.

اسکراب پلک

یک محلول را با 2-3 قطره از شامپو بچه در یک فنجان آب گرم آماده کنید. یک تکه پنبه تمیز را در محلول فرو ببرید از آن برای صاف کردن پایه مژه های خود به مدت 15 ثانیه در هر پلک آن استفاده کنید. هر دو چشم خود را با آب سرد بشویید. با استفاده از یک حوله نرم آن را به آرامی خشک کنید. این درمان را 2-3 بار در روز تکرار کنید

کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم یکی از بهترین درمان‌‌هاست. گرما به افزایش گردش خون در ناحیه‌ چشم کمک کرده و تخلیه‌‌ غدد را بیشتر می‌کند.کمپرس گرم درد و تورم را نیز کاهش می‌دهد.برای این کار می‌توانید یک حوله و یا پارچه تمیز را هم گرم کرده و روی چشم قرار دهید

سرکه سیب

سرکه سیب با خاصیت ضد التهابی که دارد روش خوبی برای درمان گل مژه است. این ماده را می‌توانید به صورت کمپرس روی چشم قرار دهید. سرکه سیب همچنین درد را کاهش می‌دهد. برای این کار یک قاشق سرکه سیب را درون یک ظرف ریخته و با استفاده از یک پنبه تمیز آن را روی چشم خود قرار دهید. برای بهبود درد و عفونت، این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

دارو درمانی

برای استفاده از پماد و یا قطره چشمی که سبب بهبود عفونت می‌شود، حتما باید با پزشک مشورت کنید. به طور معمول گل مژه‌ها پس از ۲ الی ۳ روز بهبود می‌بایند. اما در صورتی که زمان آن بیشتر شد و یا فرد به صورت مداوم در چند ماه دچار این جوش چشمی می‌شود بهتر است که به پزشک مراجعه کرده و از پماد و قطره استفاده کند.

چای

چای یکی از سنتی‌ترین روش‌ها برای درمان گل مژه است. برای این کار یک عدد چای کیسه‌ای را درون آب جوش قرار دهید. سپس آب آن را بگیرید تا چکه نکند. در ادامه آن را به مدت چند ثانیه و چند بار روی التهاب چشم قرار دهید.از چای سبز هم میتوانید استفاده کنید چای سبز خاصیت ضد التهابی دارد‌.

ژل آلوئه ورا

ژل تازه آن را بگیرید و روی چشمان خود به آرامی بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند. آن را با آب ولرم بشورید. از این درمان 2-3 بار در روز استفاده کنید.حتما از ژل آلوئه ورا تازه استفاده کنید. از لوسیون های ملایم استفاده نکنید که حاوی ژل آلوئه ورا هستند.

راه های پیشگیری

چشمان خود ر مالش ندهید
دستان خود را مرتباً بشویید یا از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید
از آرایش چشم خودداری کنید و از لوازم آرایش قدیمی استفاده نکنید.

انواع گل مژه کدام اند؟

هوردئولوم

هوردئولوم شایع‌ترین نوع گل مژه است. معمولاً پس از دو روز بهبود می‌باید. در صورتی که باقی ماند و برطرف نشد ، فرد باید به پزشک مراجعه نماید. هوردئولوم نوعی عفونت حاد است که با تورم، قرمزی و درد همراه است. همچنین چشم نسبت به تماس حساس می‌شود.

کیست غده عرق

کیست غده عرق نوعی دیگر از گل مژه است که در نزدیکی غدد اشکی شکل می‌گیرد. برای درمان این نوع باید به چشم پزشک مراجعه کرد تا همه جوانب آن بررسی شود. زیرا ممکن است که دلیل اصلی دیگری داشته که نیاز به درمان دارد.

شالازیون

در صورتی که فرد به گل مژه نوع هوردئولوم مبتلا باشد و آن را درمان نکند، عفونت بیشتر شده و تبدیل به یک التهاب سفید رنگ می‌شود. این التهاب را شالازیون می‌گویند. شالازیون به فرد دیگری انتقال نمی‌باید.

کراتوز

کراتوز نوعی کیست است که از ترکیب کراتین و بافت تشکیل می‌شود. این نوع کیست نیز خود به چند نوع تقسیم می‌شود.

کیست اینکلوژن

این نوع کیست سفید و پر از مایع است و تورمی دردناک در پلک ایجاد می‌کنند. البته لازم به ذکر است این نوع عموماً بی‌خطر هستند اما باید توسط پزشک معاینه شود.

در چه شرایطی برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

  • گل مژه مدام بزرگتر شود
  • ورم مرتباً افزایش یابد
  • بینایی شما تحت تأثیر قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *