زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه

در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی، توانایی‌ های این سرویس به درجات ترسناکی رسیده. تا حدی که می ‌تواند به راحتی پسورد شما را تنها در زمانی کوتاه پیدا کند.

نسل جدید هوش مصنوعی پیشرفت ‌های فوق العاده ای داشته. در نتیجه می ‌تواند در زمینه ‌های گوناگون کمک حال انسان‌ ها باشد. البته این پیشرفته بودن در برخی موارد مانند حوزه امنیت به یک چالش برای کاربران تبدیل می‌شود.

در واقع هوش مصنوعی با استفاده از قابلیت PassGAN می‌ تواند رمز عبور کاربران را شناسایی و سپس قفل حسابشان را باز کند. PassGAN قادر به شناسایی و کشف 51% از رمز عبورها در مدت زمان زیر 1 دقیقه و 71% از پسوردها در مدت کمتر از یک روز میباشد.

مایکروسافت در ماه گذشته درباره توسعه سریع قسمت Security Copilot در هوش مصنوعی توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این قسمت به پژوهشگران کمک می‌کند تا در برابر سوء استفاده از تکنولوژی‌ های مدرن مقاوم شوند.

حالا Home Security Heroes گزارشی را منتشر کرده که از قدرت بسیار بالای هوش مصنوعی برای باز کردن قفل اکانت ‌ها خبر می‌دهد. این کمپانی از PassGAN برای شناسایی 15 میلیون پسورد از دیتاسنتر Rockyou  استفاده کرده.

کشف پسورد توسط هوش مصنوعی و راهکار مقابله با آن

51% پسوردها، زیر یک دقیقه. 65% آن ‌ها زیر یک ساعت. 71% رمزها زیر یک روز و 81 درصدشان در مدتی کمتر از یک ماه شناسایی شدند.

آنچه اهالی تکنولوژی را نسبت به هوش کامپیوتری بیشتر میترساند چگونگی به دست آوردن پسورد اکانت است. PassGAN به جای توان گرفتن از دیتاهای قبلی فاش شده درباره پسورد کاربران، به سراغ یادگیری الگوی تنظیم پسوردهای واقعی بر اساس پسوردهایی که تا به حال فاش شده ‌اند می‌ رود.

چگونه پسووردی ایمن در برابر هوش مصنوعی داشته باشیم؟

count(title)%
  1. همان ‌طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، پسورد شما باید حداقل 12 کاراکتر داشته باشد که ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و سیمبل و اشکالی مانند علامت تعجب و غیره باشد.
  2. تمامی پسوردهایی که 18 کاراکتر دارند و ترکیبی از حروف و اعداد هستند در برابر AI ایمن هستند؛ (البته فعلا.)
کشف پسورد توسط هوش مصنوعی و راهکار مقابله با آن

ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است!

هر زمانی احساس کردید که باید رمزهایتان را تغییر بدهید، درنگ نکنید و همان لحظه آن را با رمز عبوری قوی‌ تر عوض کنید. چرا که با توجه به افزایش روز افزون قدرت هوش مصنوعی تنها پسورد قدرتمند کافی نیست و توصیه ما این است که موارد زیر را هم در نظر داشته باشید.

  1. احراز هویت دو عاملی (2FA) را فعال کنید.
  2. از یک پسورد برای تمامی اکانت‌هایتان استفاده نکنید!!!
  3. از پسوردهایی که توسط برخی سرویس ‌ها به طور خودکار تولید می ‌شوند کمک بگیرید.
  4. رمز عبورهایتان را به طور مرتب عوض کنید، به خصوص برای اکانت ‌های مهم و ضروری‌.
  5. از شبکه ‌های وای فای عمومی و ناشناس به هیچ عنوان استفاده نکنید، مخصوصا برای انجام کارهای بانکی یا لاگین در حساب کاربری.
  6. در وب سایت Home Security Heroes ابزاری برای بررسی میزان مقاومت پسورد شما در برابر قدرت هوش مصنوعی قرار دارد. این وب سایت می‌گوید پسورد شما ذخیره نشده و به اشتراک گذاشته نمی‌ شود. البته دلیلی برای دروغ‌گویی آن‌ ها نیز وجود ندارد. اما بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و از پسوردهای واقعی ‌تان که در حال حاضر روی اکانتتان قرار دارد استفاده نکنید و یک رمز عبور فرضی را آزمایش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *