زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

چرا تبخال میزنیم ؟

تبخال ها یا Herpes simplex همان عفونت های ویروسی هستند که به صورت جوش های ریز و پر از مایع در اطراف لب پدید می آیند.این جوش ها می توانند با یکدیگر لایه ای ضخیم را ایجاد کنند و پهنای زیادی داشته باشند.زمانی که این جوش ها می ترکند،تبخال ها شکل می گیرند.

به طور معمول تبخال ها در عرض 2 الی 4 هفته بهبود می یابند،به حدی که هیچ اثر زخمی از آن ها باقی نمی ماند.

چگونه از تبخال | Herpes simplex زدن جلوگیری کنیم

این ویروس بر اثر ارتباط نزدیک مثل بوسیدن از شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا کند. این عارضه توسط ویروس هرپس به نام HSV-1 و HSV-2 می باشد که هردو درون دهان و آلت تناسلی قرار دارند. همچنین می توانند،به صورت ویروس های پنهان در بدن وجود داشته و به راحتی انتقال پیدا کنند،حتی اگر آن ها را نبینید .

هیچ درمان قطعی برای ویروس HSV وجود ندارد؛اما داروها می توانند به بهبود سریع تر کمک کنند نه این که آن ها را کامل از بین ببرند و همچنین میزان احتمال برگشت آن ها را می توانند کم تر کنند.

نشانه ها Herpes simplex

  1. خارش و یا سوزش : زمانی که احساس خارش یا سوزش به همراه کمی درد در اطراف دهان و لب دارید،چیزی نمی گذرد که بعد از این احساس با Herpes simplex مواجه می شوید.
  2. تاول یا جوش : جوش های ریز و کوچک پر شده از مایعی که از قسمت گوشه ای شکاف پیدا می کنند. این جوش ها معمولا روی گونه و یا بینی نیز ایجاد می شوند.
  3. تراوش و یا پوسته شدن : جوش های کوچک به علت های مختلف ترکیده می شوند. این شکاف آن ها تبدیل به تبخال می شود.

اگر برای اولین بار تبخال می زنید ، ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید :

  • تب
  • لثه های فاسد و دردناک
  • گلو درد
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • غدد لنفاوی متورم

کودکان بالای 5 سال معمولا کنار دهان تبخال می زنند که آن را با زخم اشتباه می گیرند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • تضعیف سیستم ایمنی
  • بهبود نیافتن بعد از دو هفته
  • علائم شدید و غیرقابل تحمل
  • چند بار پشت سر هم Herpes simplex بزنید
  • احساس سوزش و خارش شدید در اطراف چشم ها

علت بوجود آمدن Herpes simplex

همانطور که گفتیم تبخال ها معمولا بر اثر ویروس HSV به وجود می آیند. این ویروس در آلت تناسلی و دهان قرار دارند و گاهی اوقات بدون نشانه هستند اما باز هم می توانند به فرد دیگر منتقل شوند. استفاده از تیغ،حوله و ظروف مشترک،بوسیدن یا رابطه زناشویی می توانند باعث به وجود آمدن تبخال شود.

زمانی که تبخال می زنیم،این ویروس درون سلول های عصبی پوست باقی می ماند و باعث به وجود آمدن Herpes simplex در قسمت های دیگر می شود. همچنین این احتمال در صورت دارا بودن شرایط زیر بیشتر است:

  1. عفوت ویروسی و یا تب
  2. تغییرات هورمونی مثل یائسگی
  3. اضطراب
  4. خستگی
  5. در معرض باد و یا نور خورشید قرار گرفتن
  6. تغییرات سیستم ایمنی

عوامل خطر

دانشمندان معتقدند که تقریبا 90% نوجوانان و جوانان این ویروس را درون بدن خود دارند،بدون اینکه نشانه ای داشته باشند. افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند،بیشتر در معرض مبتلا شدن به این ویروس می باشند.

وضعیت های پزشکی و دارویی زیر می تواند این خطر را افزایش دهد :

  • ویروس ایدز و یا HPV
  • سوختگی های شدید
  • اگزمای پوست
  • شیمی درمانی
  • داروهای مخصوص اهدای عضو

پیشگیری از انتقال تبخال

  • خودتان را از معرض نور شدید خورشید دور کنید.
  • از تماس پوستی با فرد مبتلا به تبخال دوری کنید.
  • لوازم خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • دستان خود را تمیز نگه دارید (زمانی که تبخال دارید،دستان خود را با دقت قبل از لمس خودتان و یا دیگر افراد مخصوصا بچه ها بشویید.)

درمان های خانگی برای تبخال

در این بخش از مقاله به معرفی درمان های خانگی و گیاهی Herpes simplex میپردازیم :

یخ

یخ می تواند التهاب،قرمزی و درد تبخال را کاهش بدهد.یک قالب یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و سپس آن را به مدت 10 تا الی 15 دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید.این کار را هر سه الی چهار ساعت یکبار تکرار کنید.

سیر

سیر خواص ضد باکتریایی،ضد ویروسی و ضد قارچی دارد و دارای آنزیم هایی است که به درمان تبخال کمک می کند.یک حبه سیر را نصف کنید و آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و 10 الی 15 دقیقه صبر کنید.این فرآیند را سه الی پنج بار در روز تکرار کنید .

استون

استون به راحتی تبخال را خشک می کند.مقدار کمی از استون را به پد تمیز بزنید و آن را به صورت ضربه ای Herpes simplex اعمال کنید، بهتر است که هر یک ساعت یک بار آن را تکرار کنید.

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید برای ضد عفونی کردن و خشک کردن تبخال عالی است .مقداری از آن را به یک پد تمیز بزنید و آن را روی تبخال قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید.این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید .

ریشه شیرین بیان

گیاه شیرین بیان برای درمان تبخال بسیار مناسب است و همچنین دارای یک ماده فعال است که به آن گلیسیریزین می گویند که دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است .یک قاشق غذاخوری از پودر ریشه شیرین بیان را با نصف قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و سپس آن را روی Herpes simplex بگذارید و چند ساعت صبر کنید این کار را چند بار در روز انجام دهید.

لیزین

لیزین یک آمینواسید ضروری است که فعالیت دیگر امینواسیدها را متوقف می کند.مصرف 1000 تا 1500 میلی گرم مکمل لیزین در روز می تواند شما را از ویروس هرپس در امان نگه دارد.گوشت،شیر،ماست،پنیر،سویا و دیگر پروتئین های غذایی همگی می توانند منبع خوبی برای لیزین باشند.

بالم لیمو

بالم لیمو سرعت شفابخشی تبخال را بالا می برد و می تواند سختی های آن را کاهش دهد و از پخش شدن عفونت ها جلوگیری کند. دو قاشق چای خوری برگ لیموی خشک را با یک لیتر آب داغ به مدت ده دقیقه مخلوط کنید. سپس سه الی چهار فنجان از آن را در روز بنوشید و همچنین می توانید کمی چای بالم لیمو یا روغن آن را روی سه الی پنج بار در روی روی تبخال خود بزنید .

شیر سرد

ایموگلوبین درون شیر،از تبخال زدن جلوگیری می کند. همچنین نوعی چربی به نام مونوکاپرین در شیر است که دارای خواص ضد ویروسی می باشد. یک پد را درون شیر سرد کنید و آن را به ناحیه مورد نظر بچسبانید و ده دقیقه صبر کنید. این کار را یک یا دوبار در روز انجام دهید.

گل اکیناسیا یا سرخارگل

این گیاه دارای خواص قدرتمند برای بهبود تبخال می باشد و همچنین دارای یک ماده فعال بر ضد ویروس هرپس است.کمی از عصاره مایع این گیاه را روی Herpes simplex خود اعمال کنید .

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد ویروسی است که می تواند به درمان تبخال کمک کند و یا دوره درمان آن را کوتاه تر کند. کمی از این روغن را با سه برابر آب مخلوط کنید. سپس یک پد را به آن آغشته کنید. حالا سه بار در روز روی قسمت Herpes simplex قرار دهید. همچنین می توانید مقداری از این روغن را با روغن درخت چای و کمی روغن اوکالیپتوس ترکیب کنید . این کار را دو الی سه بار در روز تکرار کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *