زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

آشنایی اجمالی با پادکست

پادکست | podcast مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است که سخنران بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارد. این فایل های صوتی برای دانلود و یا گوش دادن از طریق رسانه به صورت آنلاین در دسترس مخاطبین قرار می‌گیرند. همچنین یکی از بهترین و محبوب‌ترین ابزارها و روش‌های یادگیری برای افراد می‌باشد، مخصوصا برای افرادی که زمان زیادی برای یادگیری و … ندارند. موضوع‌هایی مانند چگونگی شروع یک کسب و کار اینترنتی یا آشنایی با تکنیک های دیجیتال مارکتینگ،نمونه‌هایی از این موضوعات هستند.

در سال های اخیر ساخت و گوش دادن به پادکست‌ها بسیار پرطرفدار شده. ما باید برای افزایش یافتن شنوندگان پادکست خود موضوعی جذاب و همراه با استفاده از کلمات کلیدی و محتوایی کامل تهیه کنیم.

در زیر نمونه ای از پادکست از کتاب اسر مرکب را قرار میدهیم.

ویژگی‌های podcast

رایگان بودن

دسترسی آسان

هیچ محدودیتی در زبان، لحن و قالب ندارند

موضوعات بسیار متنوع

پادکست‌ها متعلق به سازمان خاصی نیستند

چه فایل هایی پادکست محسوب نمیشوند؟

  • هر فایل صوتی داخل اینترنت، پادکست نیست (فرمت پادکست RSS است)
  • ویدئو‌های یوتیوب، podcast نیستند (پادکست‌ها می‌توانند ویدئو هم داشته باشند)
  • فایل صوتی که در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌شود، لزوماً پادکست نیستند.

سبک‌های مختلف پادکست

1.انفرادی (The Solo Podcast)

این شیوه پادکست معمولا برای افراد تازه کار مفید است. در podcast انفرادی، فرد درباره ی یک موضوع صحبت کرده و تمام جوانب را بررسی کرده و برای شنونده توضیح میدهد.موضوع این نوع پادکست‌ها به طور معمول درباره اخبار جهان ، پرسش و پاسخ ، داستان‌گویی و یا سبک زندگی است.

2.مصاحبه‌ای (The Interview Podcast)

این نوع از پادکست به گونه ایست که یک مجری در هر اپیزود، با مهمان خود درباره ی موضوعی به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد.

برای بالا بردن تعداد شنوندگان و مخاطبین در این نوع podcast، مجری باید مهارت‌های لازم مثل متقاعدسازی مخاطب و شنونده،انتقادپذیری و انعطاف‌پذیری و توانایی مدیریت مصاحبه را داشته باشد.

3.چند میزبانه مشترک (Conversational and co-hosted podcasts)

در پادکست‌های چند میزبانه، به‌طور معمول درباره موضوعاتی گفتگو می‌شود که بحث‌برانگیز بوده و قابلیت به اشتراک‌گذاری نظرات و عقاید مختلف را دارد.

4.میزگرد (The panel show)

در این نوع پادکست که دارای یک یا چند مجری و چند مهمان است، مجری ها و مهمان ‌ها به بیان نظر و دیدگاه و عقاید خود درباره یک موضوع تعیین شده پرداخته و باهم به گفت‌وگو میپردازند.

5.ترکیبی (Hybrid podcasts)

دراین نوع پادکست هم فردی به مصاحبه درباره یک موضوع خاص میپردازد،هم موسیقی پخش می شود و هم افراد مختلف به صورت رندوم داستان های کوتاه و جذاب تعریف می کنند و…

6.داستانی (Fiction Podcast)

در این نوع پادکست داستان هایی بسیار شبیه به داستان های رادیویی میگویند. همچنین دارای تنوع موضوعی بسیاری هستند.

باتوجه به موضوع، می‌توان podcast داستانی را در یک قسمت تمام کرد یا به چند قسمت تقسیم کرد.

7.تصویری (Video Podcasts)

این دسته از پادکست‌ها تصویری هستند که مشابه سریال‌های تلوزیونی پخش می‌شوند و مخاطبان زیادی دارند.

Dead End Days  یک سریال در ژانر کمدی سیاه است که در سال 2003 پخش شد و به‌عنوان اولین پادکست تصویری شناخته می‌شود.

8.پخش مستقیم/زنده (Live Podcast)

این نوع از پادکست‌ها به‌صورت زنده و پخش مستقیم اجرا می‌شوند.یکی از راه‌های درآمدزایی برای این پادکست‌ها فروش بلیط است. همچنین پلتفرم هایی وجود دارند که امکان ارائه و پخش این پادکست‌ها را در صورت پرداخت هزینه یا تهیه بلیط فراهم کرده‌اند.

9.اسلایدکست (Slidecast / Enhanced Podcast)

این دسته از پادکست‌ها که مانند پادکست‌های تصویری هستند با این تفاوت که در این نوع فایل صوتی به همراه اسلایدشو پخش می‌شود. گوینده پادکست به موضوعاتی داخل اسلاید به تناسب توضیحاتی ارائه می‌دهد. YourDictionary و PC Magazine نمونه‌هایی از این نوع پادکست‌ها هستند.

تفاوت پادکست با رادیو در چیست؟

  • پادکست‌ها در دسترس همه ی افراد هستند و در هر زمانی که بخواهید می‌توانید آنها را گوش کنید.
  • پادکست‌ها محدودیت زمانی ندارند و هم پادکست با زمان 10 دقیقه‌ای وجود دارند هم پادکست 10 ساعته!
  • در پادکست می‌توانیم به موضوعات جدیدتر، جذاب و متفاوت گوش دهیم. podcast را در همه جا و در همه‌ی دستگاه‌های دیجیتال می‌توانید گوش کنید.
  • محتوای پادکست‌ها همیشه برای شنیدن جذاب و جالب هستند. هر کسی می‌تواند podcast بسازد با کمترین هزینه.

در ادامه شما را برای ساخت پادکست و نکاتی که لازم است قبل از شروع یاد بگیرید آشنا می کنیم.

نکاتی که باید برای ساخت پادکست یاد بگیریم :

  • شخصیت و رده سنی مخاطبان خودتان را مهمترین موضوع در درجه ی اول در نظر بگیرید تا بدانید باید برای چه کسانی چه پادکستی بسازید، شما قطعا به یک شنونده نیاز دارید.
  • انتخاب موضوع پادکست شما بسیار مهم است، شما باید سعی کنید به سمت موضوعات جدیدتر، جالب و جذاب بروید که کمتر کسی در مورد آنها صحبت کرده است.
  • هر چه اطلاعات بیشتری در پادکست خود قرار دهید باعث می شود مخاطب بیشتر جذب صحبت های شما بشود و همچنین باید به جزئیات اهمیت بدهید و محتوای صوتی خود را تا حد ممکن پر از اطلاعات مفید و مهم کنید.
  • توجه داشته باشید برخی افراد با دقت به podcast گوش می‌دهند ، باید این نکته را در نظر بگیرید که از روی متن مورد نظر روخوانی نکنید.
  • می‌توانید گاهی در پادکست‌های خود از حضور افراد مشهور استفاده کنید، شنوندگان از این نوع گفتگوها بیشتر خوششان می‌آید.
  • یکی دیگر از نکات مهم دیگر این است که در podcast خود سعی کنید از عنوان‌های جذاب و جالب استفاده کنید و از کلمات کلیدی محتوای صوتی خود به اندازه‌ی لازم استفاده کنید و در مورد آنها توضیحات کافی بدهید.
  • شنوندگان خود را ترغیب به اشتراک گزاری پادکستتان کنید. اینکار باعث افزایش کاربرانتان میگردد.

 چطور و از کجا پادکست بشنویم؟ بهترین برنامه podcast چیست؟

اپلیکیشن های بسیاری برای شنیدن پادکست ها تولید شده اند. اگر انتظارات عجیب و خارق‌العاده نداشته باشید، قابلیت‌های پایه در بسیاری از آن‌ها مشابه است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

چند اپلیکیشن پر کاربرد که هم کاربران اندروید و هم کاربران iOS میتوانند در این اپلیکیشن ها پادکست گوش بدهند:

البته شما با مطالعه آموزش ” نصب نرم افزار های Android روی Windows ” به راحتی قابلیت نصب نرم افزار اندروید را بر روی ویندوز خواهید داشت.

  • Pocket Cast
  • Player FM
  • Stitcher
  • Podbean
  • Tunein Radio
  • Castbox

اگر کاربر iOS هستید اپلیکیشن هایی مانند Overcast و ListenApp و Downcast هم برایتان وجود دارد.

کاربران اندروید هم گزینه‌های اختصاصی خودشان را دارند که از آن جمله می‌توان به دو اپلیکیشن Google Podcasts و Podcast Addict اشاره کرد.

 روش کسب درآمد از پادکست چیست؟

برای کسب درآمد از پادکست روش‌های مختلفی وجود دارد. البته در روزهای نخست هنگام ساخت podcast ممکن است درباره کسب درآمد از این راه اطمینان کافی نداشته باشید چون اطلاعی از تعداد و نوع مخاطبان خود ندارید. اما راه‌هایی مثل اسپانسر گرفتن، دعوت از مخاطبان برای پرداخت داوطلبانه‌ی پول (حمایت یا دونیت) و بازاریابی مشارکتی یا افیلیت مارکتینگ از جمله متداول‌ترین روش‌ها هستند.

آیا منطقی است سایت podcast داشته باشیم؟

بله کاملاً منطقی است. شاید در روزهای نخست صرفاً به انتشار پادکست روی پلتفرم‌های مختلف راضی شوید اما در میان‌مدت بهتر است سایتی داشته باشید و پادکست‌های خود را در آن‌جا به اشتراک بگذارید.

مزایای شنیدن پادکست :

  1. میزان تاثیر شنیدن یک متن با خواندن آن برابر است. podcast امکان استفاده بهینه از زمان را فراهم میکند.
  2. شنیدن محتوای صوتی و انجام کارهای دیگر به صورت همزمان وجود دارد.پادکست ها ما را به گذشته میبرند.
  3. گوش دادن به محتوای podcast یک سرگرمی جذاب و آموزنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *