زمان تخمینی مطالعه: 17 دقیقه

فوبیا چیست؟

در واقع به واکنش و یا ترس بیش از حد و غیر منطقی،فوبیا میگویند. اگر دچار فوبیا باشید،هنگام رو به رو شدن با منبع ترس خود دچار احساس وحشت شدید می شوید. ترس این دسته از افراد می تواند از مکان،موقعیت و یا اشیاء خاصی باشد.

افرادی که به انواع مختلف فوبیا مبتلا هستند،از اینکه ترس آنها غیر منطقی است اطلاع دارند اما کاری از دستشان بر نمی آید. چنین ترس هایی می تواند در روند زندگی شخص مانند محیط کار،مدرسه،خانواده و روابط شخصی افراد،اختلال ایجاد کند.

همچنین فوبیا شخص را از اجتماع دور کرده و کم کم افسرده میکند.

علت ابتلا به فوبیا

یکی از عواملی که در ابتلای شخص به فوبیاها مهم است، ژنتیک افراد و محیط اطرافشان می باشد. کودکانی که یکی از اعضای خانواده شان به فوبیا یا اختلالات اضطرابی مبتلا باشند،نسبت به بقیه کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند. همچنین بروز رویدادهای ناراحت کننده و وحشتناک مانند غرق شدن،گیر افتادن در آسانسور،پرت شدن از ارتفاع و… هم می تواند باعث بروز این اختلال بشود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که افرادی که در زندگی خود استرس،اضطراب و افسردگی را به صورت مداوم تجربه کردند،احتمال بیشتری برای داشتن انواع فوبیا خواهند داشت. اشخاصی که دارای بیماری خاصی هستند و یا از نظر سلامتی باید به طور مداوم از خود مراقبت کنند نیز ریسک بالایی برای ابتلا به فوبیا را دارند. به خصوص برای افرادی که دچار آسیب مغزی شده اند.

البته توجه داشته باشید که فوبیا با بیماری های روانی مثل اسکیزوفرنی بسیار متفاوت هستند. برای مثال افراد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی دچار توهمات بینایی و شنوایی می شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده،جنسیت و وضعیت اقتصادی و مصرف موادمخدر نیز بر ابتلا به فوبیا تاثیرگذار است. برای مثال در زنان احتمال بیشتری وجود دارد که به فوبیای ترس از حیوانات مبتلا شوند و در مردان نیز احتمال بالاتری می رود که به فوبیاهایی مانند دندانپزشکی مبتلا می شوند. همچنین کودکان و افرادی که از نظر اقتصادی در سطح پایین تری قرار دارند، احتمال بیشتری دارد که درگیر فوبیای اجتماعی بشوند.

و اما فوبیاهای بسیاری هم وجود دارند که از انواع عجیب و خنده دار به حساب می آیند؛احتمالا اسم این فوبیاهای عجیب را تا به حال نشنیده اید. در این مطلب تعدادی از عجیب ترین فوبیاهای جهان را معرفی می کنیم.

اراکیبوتیروفوبیا (ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان)

اراکیبوتیروفوبیا که جزء عجیب ترین فوبیای جهان نام گرفته است،ترس و وحشت شدید از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان است. این حالت برای همه احساس ناخوشایندی است. اما ترس از چسبیدن کره ی بادام زمینی به سقف دهان برای برخی افراد یک فوبیای واقعی است.

جینیوفوبیا (ترس از چانه)

ترس از چانه یکی از عجیب ترین این فوبیا‌ها است. منظور ترس از داشتن غبغب نیست،بلکه ترس از نگاه کردن به چانه و لمس کردن این بخش از بدن است. افرادی که مبتلا به این فوبیا هستند می‌دانند که این ترس غیرمنطقی است. خوشبختانه درمان‌هایی مانند صحبت درمانی،درمان مواجه‌ای و مصرف دارو می‌توانند به بیماران کمک کنند بر این فوبیا غلبه کنند.

جنیوفوبیا (ترس از زانو)

جنیوفوبیا همانند سایر فوبیاها،از نظر شدت در سطح گسترده ای متغیر می باشد.برخی از آنها اینکه زانوهای بدون پوشش را ببینند،می ترسند؛در حالیکه سایر افراد از دیدن زانوهای لخت،حتی در فیلم ها هم می ترسند.

هگزکوسویو هگزکونتا هگزافوبیا (ترس از عدد 666)

مسئله هگزکوسویو هگزکونتا هگزافوبیا مربوط به triskaidekaphobia یا ترس از شماره 13 است که این ترس از ریشه در هر دو باور مذهبی و خرافات دارد.این فوبیا با این که جزو عجیب ترین فوبیاهای جهان است اما به طور قطع ناشناس نیست.

ترس از شماره 666،برگرفته از تغییر نام یک بزرگراه معروف در جنوب غربی آمریکا است. بزرگراه 666 آمریکا توسط انجمن های دولتی بزرگراه های دولتی آمریکا در سال 1926 به طور رسمی نامگذاری شد. چرا که این ششمین جایی است که توسط بزرگراه 66 ایالات متحده (خط Route 66) ساخته شده است.

پلادوفوبیا (ترس از افراد طاس)

این فوبیا،نقطه مقابل تریکوفوبیا است.در تریکوفوبیا،فرد از موی خود و موی دیگران وحشت دارد؛اما در پلادوفوبیا،فرد نسبت به افراد طاس دچار وحشت می شود.

فالاکروفوبیا (ترس از طاس شدن)

همه ی انسان ها به نوعی از کچل شدن یا از دست دادن موهایشان وحشت دارند. اما این ترس زمانی فوبیا به حساب می آید که حتی فکر کردن به آن نیز به انسان اضطراب و ترس بدهد. افراد مبتلا به فالاکروفوبیا،به طرز بیمارگونه ای نسبت به طاس شدن وحشت دارند.

کالجینفوبیا (ترس از زنان زیبا)

این فوبیای عجیب که با عنوان ونوسترافوبیا (Venustraphobia) هم شناخته می شود،فراتر از احساس اضطراب یا وحشت در نزدیکی یک شخص زیبا است. افراد مبتلا به این فوبیا با مشاهده زنان جذاب،دچار احساس درد در قفسه ی سینه یا کرختی بدن می شوند و یا حتی ممکن است بیهوش شوند.

پدوفوبیا (ترس از کودکان)

پدوفوبیا، ترس غیرطبیعی از اطفال یا دوران کودکی است که با نام های پدافوبیا یا پیدیافوبیا نیز شناخته می شود. هنوز علت این فوبیا مشخص نشده اما دانشمندان احتمال می دهند که پدوفوبیا به مشکلات روحی دوران کودکی باز می گردد.

کلروفوبیا (ترس از دلقک ها)

کلروفوبیا یکی از رایج‌ترین ترس هاست که معمولا در میان کودکان رواج دارد. دلقک های ترسناک در داستان‌های مختلفی مصور شده‌اند،‌برای مثال شخصیت جوکر در داستان بتمن. از میان مشهورترین افراد مبتلا به این فوبیا می‌توان به جانی دپ و دانیل راد‌کلیف،‌هنرپیشه نقش هری پاتر اشاره کرد.

پوتوفوبیا (ترس از الکل)

پوتوفوبیا که به نام متیفوبیا نیز شناخته می شود ترس از الکل و نوشیدنی های الکلی است. شخص مبتلا به پوتوفوبیا نه تنها از مصرف الکل وحشت دارد بلکه از دیدن کسی که درحال مصرف الکل است یا حتی از فکر کردن به آن نیز وحشت می کند.

هتروفوبیا (ترس از جنس مخالف)

هتروفوبیا،در واقع ترس از جنس مخالف است که دو معنی دارد. معنی اول ترس از خود جنس مخالف است که به عنوان مثال ترس مردان از زنان و معنی دوم ترس از افرادی است که به جنس مخالف گرایش دارند(این مورد در افراد همجنسگرا قابل رویت است)

گاموفوبیا (ترس از ازدواج)

ترس از تعهد یا گاموفوبیا نوعی ترس غیرواقعی از پیمان بستن،تعهد دادن و پذیرا شدن التزام برای باقی ماندن در یک ارتباط ثابت و صادقانه در کنار یک شخص دیگر برای همیشه است. گاموفوبیا واژه ای است که برای توصیف ترس‌های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود.

اتیفالوفوبیا (ترس از نعوظ)

ایتفالوفوبیا “Ithyphallophobia” نوعی فوبیا است که فرد مبتلا به آن به شدت از تماشا و فکر کردن به نعوظ آلت مردانه وحشت دارد این ترس تا حدی شدید است که گاها منجر به غش کردن و تشنج فرد می شود. مردانی که به این اختلال مبتلا هستند حتی از نعوظ آلت خودشان نیز وحشت می کنند!

تراتوفوبیا (ترس از بدنیا آوردن فرزند نابهنجار)

در این نوع فوبیا،فرد مدام به این فکر می کند که نکند یک فرزند نابهنجار به دنیا بیاورد یا فرزندش هیولا متولد شود. این ترس باعث می شود که زندگی فرد مبتلا به این فوبیا، در طول دوران حاملگی دچار آسیب های روحی و جسمی شدیدی شود.

لاچانوفوبیا (ترس از سبزیجات)

برخی از افراد به این فوبیا دچار نیستند اما شدیداً از سبزیجات وحشت دارند. آن‌هایی که حقیقتاً از سبزیجات می‌ترسند از خرید و خوردن غذا در بیرون از منزل وحشت دارند. آن‌ها درصورت مواجهه با سبزیجات به تنفس مقطع و تهوع دچار می‌شوند.

افرادی که به این فوبیا دچار هستند نمی‌توانند رژیم غذایی سالمی داشته باشند زیرا بیشتر از غذاهای حاوی قند و نشاسته استفاده می‌کنند. اگرچه پاستا و کیک از سبزیجات خوشمزه‌تر هستند اما عدم استفاده از سبزیجات به کمبود ویتامین و پروتئین منجر می‌شود، درنتیجه خطر این فوبیا از عجیب ترین فوبیاهای جهان بیشتر است.

فاسمو فوبیا (ترس از روح)

روح هراسی یکی دیگر از عجیب ترین فوبیاهای جهان است که در بسیاری از فرهنگهای بشری مبتنی بر این باور است که برخی از ارواح ممکن است نسبت به مردم بدخواه بوده و برای آن‌ها خطرناک باشند.

ترس از ارواح که گاهی اوقات با عنوان فاسموفوبیا phasmophobia به آن اشاره می‌شود، به غلط با عنوان اسپکتروفوبیا spectrophobia یا آئینه هراسی نیز خوانده شده‌است. در حالیکه کلمه اخیر یک لغت تثبیت و تعیین شده (پذیرفته شده) برای ترس از آینه‌ها یا ترس از بازتاب تصویر فرد می‌باشد.

زانتوفوبیا (ترس از رنگ زرد)

چیزهای زیادی در دنیا زرد هستند،به عنوان مثال خورشید یا نرگس زرد یا رنگ زرد یا حتی کره و… افراد مبتلا به زانتوفوبیا به خوبی می دانند که در دنیا چقدر رنگ زرد وجود دارد؛آن ها از این رنگ می ترسند و هیچ راهی برای فرار از آن را ندارند.

توروفوبیا (ترس از پنیر)

برای بسیاری از ما، راه بهتری برای پایان دادن به یک وعده غذای خوب جز یک تکه بزرگ پنیر نداریم. با این حال ممکن است افراد مبتلا به توروفوبیا متفاوت باشند. رنج کشیدن از این اضطراب به این معنی است که از پنیر وحشت دارند و هرگز چیزی را با آن نمی خورند.

آگروفوبیا (ترس از جاهای شلوغ)

در حالی که بسیاری از ما ادعا می کنیم که ارگوفوبیا داریم، اما اکثرا در اشتباه هستیم.این مشکل یعنی واقعاً از کار یا محل کارتان یا دورهمی با دوستان و خانواده وحشت داشته باشید.

نوموفوبیا (ترس از جدایی از گوشی موبایل)

نسل های جدید شاید بیش از دیگران به این ترس دچار باشند. داشتن نوموفوبیا یعنی که واقعاً از بودن بدون تلفن همراه یا سرویس بدون خدمات وحشت دارید. طبق نظر محققان در ایران، 50 درصد افراد دچار این ترس هستند.

هیلوفوبیا (ترس از جنگل و درختان)

پیاده روی باعث آرامش و لذت بدن می شود که ما می توانیم آخرهفته خود را صرف آن کنیم، با این حال، برای مبتلایان به هیلوفوبیا، هیچ چیز بدتر از این وجود ندارد، آن ها از درختان و حتی اندیشیدن در مورد مناطق جنگلی انقدر می ترسند که می تواند باعث ایجاد یک حمله عصبی شود.

فیلوفوبیا (ترس از عشق و عاشقی)

بسیاری از ما خطرات عاشق شدن را می دانیم.با این حال، مبتلایان به فیلوفوبیا نمی توانند با دل شکستگی کنار بیایند، به همین دلیل آنها از عشق و رابطه فرار می کنند.

اومفالوفوبیا (ترس از ناف)

مبتلایان به این ترس از هر شکل نافی می ترسند. برای آنها مشاهده و یا لمس کردن ناف بسیار وحشتناک و دلخراش است.

اومبروفوبیا (ترس از باران)

افراد مبتلا به این ترس از باران وحشت دارند و حتی دیدن آب و هوای بارانی هم می تواند برایشان منجر به یک حمله عصبی شدید شود.

هلیوفوبیا (ترس از نور خورشید)

مردم با هلیوفوبیا اغلب به خون آشام های عصر مدرن شباهت دارند،افراد مبتلا به این ترس از خورشید فراری اند.

پاپافوبیا (ترس از پاپ)

پاپافوبیا یک ترس غیرمنطقی از پاپ یا دستگاه پاپاسی دارند که معمولاً مربوط به یک ضربه روحی اولیه مرتبط با چیزهای مقدس است.

سومنیفوبیا (ترس از خوابیدن)

بیشتر مردم می توانند فکر کنند که چیزی بهتر از خوابیدن کنار یک زنگ آلارم نیست که با این حال، برای مبتلایان به سومنیفوبیا، هیچ چیز بدتر از این وجود ندارد؛ آن ها ترس غیرمنطقی از به خواب رفتن و ارتباط بین این عمل با مرگ را دارند.

چایتوفوبیا (ترس از ریزش موی بدن)

چایتوفوبیا، ترس از ریزش موی بدن است و بسیاری از افراد با این ترس این مشکل را خودشان به دست خود می دهند.

اورانوفوبیا (ترس از دنیای پس از مرگ)

افراد مبتلا به این نوع ترس به طور معمول از آنچه پس از مرگ در انتظارشان است می ترسند، مبتلایان به اورانوفوبیا به طور کامل از آسمان هم وحشت دارند.

هافهفوبیا (ترس از لمس)

هافهفوبیا، ترس کامل از لمس شدن توسط هر فرد یا شی است، این افراد دوست دارند که در شهرهای پرجمعیت و یا شهرهای بزرگ زندگی نکنند، جایی که ارتباط فیزیکی جنبه دیگری از زندگی است.

ایکوفوبیا (ترس از وسایل آشپزخانه)

وسایل آشپزخانه برای همه ی ما،راهی برای آسان تر کردن کارهایمان هستند. با این حال،افراد مبتلا به ایکوفوبیا ترسی از تمام وسایل آشپزخانه دارند. برای این افراد زندگی و حتی خوردن و آشامیدن بسیار سخت است.

تریپوفوبیا (ترس از چیزهای ریز و کوچک)

تریپوفوبیا ترسی غیرمنطقی از اجسام کوچک با حفره ها هستند و مبتلایان به این ترس از اسفنج ها تا کندو ها، هر چیزی اگر سوراخ داشته باشد می هراسند.

هیپوپوتومونستروسسکویپدالیوفوبیا (ترس از کلمات طولانی و  بلند)

این ترس، ترس از کلمات بسیار طولانی است، در حالی که این ترس بیشتر از این است که به عنوان یک جوک اینترنتی پخش شود، اما ما کاملاً مطمئن هستیم برای افرادی این ترس را دارند ، خود نام هیپوپوتومونستروسسکویپدالیوفوبیا نیز به اندازه کافی ترسناک است.

فوبوفوبیا (ترس از وحشت)

متاسفانه،افراد با این شرایط حتی از خود ترس هم وحشت دارند و ترسیدن برایشان موضوعی غیرقابل تحمل است.

آلیومفوبیا (ترس از سیر)

غداهای حاوی سیر باعث ایجاد رعب و وحشت در برخی از افراد میشود. این افراد دچار لرزش در بدن و تنگی نفس میشوند.

آبلوتوفوبیا (ترس از حمام رفتن و تمیز کردن)

احتمالا ترس از حمام کردن و تمیز شدن،که در زنان و کودکان رایج تر از مردان است را شنیده باشید. این یکی از آن ترس های عجیب و غریب می باشد که معمولا از یک حادثه شروع و می تواند منجر به انزوای اجتماعی شود.

دکستروفوبیا (ترس از داشتن اشیا در سمت راست)

با نوعی اختلال وسواس فکری، برخی افراد نمی توانند در سمت راست بدن خود وجود چیزی را تحمل کنند که این امر باعث می شود که رانندگی در مسیرو با وسایل نقلیه به سمت راست دشوار باشد.

سایدروفوبیا (ترس از ستارگان)

شما ممکن است در شب روشن از ستاره ها لذت ببرید اما همه این احساس را ندارند. آن هایی که سایدروفوبیا دارند از ستارگان می ترسند و ممکن است پرده ها را بسته نگه دارند تا از غرق شدن در این که جهان چقدر وسیع و غیرقابل کنترل است، جلوگیری کنند.

آریتوموفوبیا (ترس از اعداد)

شما اگر دچار این فوبیا باشید ممکن است از کلاس ریاضی در مدرسه ابتدایی متنفر باشید، اما جدول ضرب می تواند موجب اضطراب واقعی افراد با ترس از اعداد شود.

لوگوفوبیا (ترس از یادگیری نحوه خواندن)

افراد با ترس از کلمات در گفتگو خوب عمل می کنند، اما وقتی که کلمات مکتوب را نشان می دهند، می توانند دچار خفقان، لرزیدن و یا دچار توهم شوند. بسیاری از افراد مبتلا به لوگوفوبیا نمی دانند چگونه بخوانند، و از تلاش برای یادگیری امتناع کنند.

Geliophobia (ترس از خنده)

افراد با ترس از خنده ممکن است از خندیدن خودداری کنند یا ممکن است از خنده روده بر شوند اگر یکی از این ترس های عجیب و غریب را داشته باشند. برخی فقط کمی احساس ناراحتی می کنند. اما برخی شروع به نفس نفس زدن کنند.

Eleutherophobia (ترس از آزادی)

افراد با ترس از آزادی به طور کلی نمی توانند هیچ کاری را بدون شخص دیگری انجام دهند و همین باعث می شوند که آن ها نسبت به رهبران تمایل بیشتری به دنبال کردن داشته باشند آن ها ممکن است از افزایش مسئولیت های ناشی از آزادی بیشتر بترسند.

پلوتوفوبیا (ترس از پول)

ترس از پول یکی از آن ترس های عجیب و غریب است که می تواند مانند ترس از خود پول،کسب ثروت، یا افراد ثروتمند را آشکار کند.

اوکتوفوبیا (ترس از عدد 8)

متخصصین فکر می کنند که ترس از عدد هشت ممکن است ریشه در خرافات داشته باشد، با اوکتوفوبیک می ترسند و این به نظر می رسد که یک نشانه بی نهایت است. این ترس های عجیب ممکن است به معنی ترس از نماد هشت یا اشیا در گروه هشت باشد

سم متروفوبیا (ترس از تناسب)

اینگونه افراد ممکن است فکر کنند که شایسته داشتن تناسب به عنوان کمال یا زیبایی نیستند.از سوی دیگر، افراد مبتلا به asymmetriphobia، نگران چیزهای نامتناسب هستند.

سیمتروفوبیا (ترس از نشستن)

وقتی به نشستن روی صندلی توالت بعد از یک روز طولانی فکر می کنید،برخی از مردم از ترس نشستن را تجربه می کنند.

آوروفوبیا (ترس از طلا)

یک گردن بند جدید فانتزی همه را تحت تاثیر قرار نمی دهد به خصوص آن هایی که از طلا می ترسند. آن ها ممکن است حملات هراس آلود را با حالت تهوع، تعریق و یا یک ضربان قلب نامنظم داشته باشند وقتی که فرد دیگری را می بینند که فلز به تن دارد.

نوستوفوبیا (ترس از بازگشت به خانه)

خانه ممکن است جایی باشد که برای برخی از افراد محل آرامش است اما برخی دیگر ترس از بازگشت به خانه را دارند. این افراد ممکن است تجربه ناخوشایندی را در آنجا تجربه کرده باشند.

نئوفوبیا (ترس از تجربیات جدید)

اکثر مردم از تغییرات بزرگ در زندگی احساس نگرانی می کنند. نئوفبیاشدید ممکن است اثرات جدی روی فرد بگذارد به طوریکه فرد حتی برای تعویض لباس و استفاده از پوشش جدید دچار مشکل باشد.

آتاکسوفوبیا (ترس از بی نظمی)

آیا تا بحال کسی به شما بی نظم گفته؟ آیا برای پاک کردن خرده نان ها از روی صفحه کلید از جارو برقی استفاده کرده اید؟ ممکن است آتاکسوفوبیا داشته باشید:ترس از بی نظمی.

لینونفوبیا (ترس از ریسمان)

یکی دیگر از عجیب ترین ترس ها لینونفوبیا یا ترس از ریسمان یا رشته است که بیشتر در انیمیشن ها دیده ایم.

روش‌های درمان

  • درمان رفتاری شناختی (CBT)

هدف این درمان تغییر افکار منفی و زیر سوال بردن باورهای غیر منطقی و خرافی به منظور تغییر واکنش به محرک ترس آور است. قدم دوم دراین درمان،قرار گیری تدریجی در کنار محرک ترس آور است.

  • درمان مواجهه

در روش مواجهه سازی،درمانگر بیمار را به طور تدریجی در معرض موضوع هراس آور قرار می دهد. برای این کار فرد یا به طور واقعی یا مجازی در معرض جسم یا موقعیتی که از آن هراس شدید دارد قرار می گیرد. گاهی اوقات این نزدیک شدن تدریجی  با تمرینات آرام سازی بدن همراه است.

  • درمان تحلیلی

مراجع شروع به صحبت به شیوه تداعی آزاد می کند و هر فکری که به ذهنش می رسد را بازگو می کند. به مرور درمانگر تحلیلی می تواند به تعارضات و چالش های عمیق زندگی مراجع که نسبت به آنها نا آگاه است، پی برده و مراجع را به بخش هایی از وجودش که در آن احساس ناتوانی و شکننده بودن می کند، آگاه می کند. البته بسته به زمان شروع فوبیا و میزان گسترده بودن آن، درمان ممکن است از 6 ماه تا چند سال طول بکشد.

  • هیپنوتیزم

متخصص هیپنوتیزم با ایجاد حالت خلسه در مراجع و تلقین جملات مثبت تلاش می کند تا ترس مراجع را بر طرف کند، اما محققان دریافتند که ترس به این شیوه ریشه کن نمی شود بلکه به شکل دیگری در می آید و همچنان در زندگی فرد باقی می ماند.

  • دارو

بسته به شدت و گستردگی فوبیا شاید مراجع همراه با روان درمانی،دارو درمانی نیز نیاز داشته باشد. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می توانند با ایجاد آرامش از شدت فوبیا بکاهند.

پیشگیری

علت فوبیا دقیقا مشخص نیست. شاید ترکیبی از عوامل ژنتیکی و شخصیتی و محیطی در آن سهیم‌اند. اگرچه نمی توان از بسیاری هراس های خاص جلوگیری کرد،اما مداخله و درمان زود هنگام بعد از یک تجربه آسیب زا مانند حمله حیوانات، می تواند از بروز  فوبیا در فرد جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *