زمان تخمین زده شده مطالعه: 8 دقیقه

در اصل فن بیان یک مهارت است و برای حرفه ای شدن در آن نیاز به آموزش یادگیری مهارت فن بیان می باشد. بسیاری از افراد موفق در جهان یکی از اصلی ترین و اثرگذارترین عواملی که موجب رسیدن به موفقیت های بزرگ برای آنها شده را نحوه صحبت کردن خود می‌دانند. هر شخصی در جامعه اگر نتواند به خوبی سخن بگوید و نتواند خود را در یک جمع به درستی معرفی کند و توانایی بیان استعداد های خود را ندارد حتما باید از تکنیک های فن بیان بهره ببرد بهتر است سریعتر دست به کار شود. همچنین مهارت فن بیان در افزایش بازدهی کسب و کارها همچنین ارتباط گیری با مشتری بسیار مهم می باشد.
در این صورت فرصت‌های کمتری را از دست می‌دهد. بخش کلامی‌در فن بیان کارایی بسیار زیادی دارد و البته فن بیان فقط منحصر به کلام نیست و حتی زبان بدن را شامل می‌شود، اما درصد اعظمی‌ از آن نحوه بیان شماست. پس سعی کنید فن بیان خود را تا می‌توانید تقویت کنید. درصدی از فن بیان به حرکات ما، احساسات و نحوه بیان برمی‌گردد.به منظور اینکه گوینده بتواند منظور خود را به شنونده بهتر ارائه دهد حتما باید فن بیان را در نظر داشته باشد زیرا تقویت فن بیان اهمیت بسیار زیادی دارد .
علت نداشتن فن بیان مناسب در افراد چیست؟
عامل اصلی در اشخاصی که فن بیان خوبی ندارند نداشتن اعتماد به نفس یا همان اعتماد به نفس پایین است. همچنین اهمیت دادن به قضاوت دیگران باعث می‌شود تا نتوانند روی صحبت‌های خود به درستی تمرکز کنند. در بعضی مواقع نداشتن اطلاعات کافی و آگاهی نداشتن در مورد مسأله ای که قرار است بیان کنند باعث میشود روی فن بیان تاثیر منفی بگذارد. خجالتی بودن از عوامل موثر بر روی صحبت کردن است. اگر کمرو باشید نمی‌توانید خیلی از نظرات خود را بیان کنید و به همین علت فن بیان خوبی نیز نخواهید داشت.

تمرینات یادگیری مهارت فن بیان

برخی افراد به دلایل متعددی مانند کمبود اعتماد به نفس، احساس حقارت، ندانستن تکنیک‌های فن بیان و… نمی‌توانند به خوبی صحبت کنند؛ اما نگران نباشید تکنیک‌های زیادی وجود دارد که برای تقویت فن بیان می‌توان از آنها استفاده کرد و در طی زمان کوتاهی با تمرین‌های معمولی و ساده به یک گوینده عالی در تمام جمع‌های دوستانه و رسمی‌تبدیل شوید.

واضح صحبت کنید

یکی از تکنیک های یادگیری مهارت فن بیان واضح صحبت نمودن می باشد. انتقال پیام به شنونده امری مهم است از این رو باید واضح صحبت کنید. با توجه به اینکه شنونده‌تان در چه سطحی است و چه اطلاعاتی از موضوع مورد بحث دارد، به نحوی صحبت کنید که کاملا متوجه منظورتان شود. با کنایه و دو پهلو حرف زدن باعث می‌شود تا سوتفاهم‌ ها به وجود بیاید و دیگران از حرف‌هایتان سواستفاده کنند. دقیقا همان چیزی را که در ذهنتان است بیان کنید. از کلمات ساده و قابل فهم استفاده کنید تا شنونده منظورتان را متوجه شود. با بیان جملات ساده از ایجاد کسالت و کلافگی جلوگیری کنید

استفاده از تکنیک های گویندگی

تکیه کلام ها را هوشمندانه و در مواقعی که لازم است به کار ببرید. اگر کل صحبت‌هایتان با یک حرف تکراری ادامه پیدا کند، شنونده‌ها احساس خوبی نسبت به سخنرانی شما نخواهند داشت. تکیه کلام در اصل کلمه ای است که شما به وفور از آن در صحبت‌های خود استفاده می‌کنید. مانند عرض کنم ، دقیقاً، واقعاً و غیره. معمولا افراد این کلمات را قبل از جمله‌های خود به کار می‌گیرند و در صحبت‌هایشان به صورت کاملاً مشخص است.
گاهی اوقات صدای خود را ضبط کنید تا متوجه تکیه کلام‌هایی شوید که آن را استفاده می‌کنید. در این صورت می‌توانید روی آنها کار کنید و کم کم نحوه صحبت و خود را عوض کنید و فن بیان بهتری داشته باشید.

به کار گیری زبان بدن

کارهایی مانند استفاده از دست ها ،ارتباط چشم ، تکان دادن سر ، اخم ،لبخند و حرکاتی که همزمان با سخن گفتن اتفاق می‌افتند، همگی جزو زبان بدن شما و از تکنیک های یادگیری مهارت فن بیان محسوب می‌شود. فن بیان خوب صرفاً به معنای خوب صحبت کردن نیست، شما باید از زبان بدن قوی و خوبی هم برخوردار باشید. بنابراین برای دستیابی به مهارت فن بیان لازم است که زبان بدن خود را نیز تقویت کنید. زیرا در زمانی که صحبت می‌کنید تا حد زیادی با استفاده از حرکات بدنی خود نیز به صحبت های تان اثربخشی خواهید داشت و به همین علت بهتر است یا شاید لازم است که زبان بدن را نیز به طور کامل بشناسید.
زمانی که به صحبت‌های دیگران گوش می‌کنید زبان بدن آنها را ببینید و آنهایی که برایتان جذاب هستند را یادداشت کرده و در زمانی که موقعت مناسب است به تمرین آن‌ها بپردازید.

آوا های نامفهوم را حذف کنید

بعضی مواقع در بین صحبت‌های خود از از واژه‌های نامفهوم مانند هوووم، آآآ و مواردی مثل این ها استفاده می‌کنیم. اگر صدای خود را ضبط کنید و آن را گوش دهید متوجه می‌شوید که این الفاظ خوشایند نیستند و معمولاً ما زمانی از آنها استفاده می‌کنیم که نمی‌دانیم چه بگویم و این آواها نشان می‌دهند که ذهن و کلاممان هماهنگی لازم را با هم ندارند.

هنگامی‌که تمرکزتان را از دست می‌دهید یا دارید در ذهن خود به حرف بعدیتان فکر می‌کنید این مشکل رخ می‌دهد. باید در این مواقع سکوت کنید. سکوت علاوه بر این که توجه مخاطب را جلب می‌کند، نشان دهنده این است که شما تمرکز کافی بر روی صحبت و سخنرانی خود دارید.

تماس چشمی برقرار کنید

با کسانی که صحبت می‌کنید در حین صحبت با آنها تماس چشمی‌برقرار کنید. تا آنها احساس صمیمیت کنند. البته باید حواستان باشد زل زدن به یک نفر باعث معذب شدن فرد می شود. سعی کنید نگاه تان را بین همه افراد بچرخانید. آنها را در زمان کوتاه چند ثانیه ای نگاه کنید و هیچ کس را از قلم نیندازید. علاوه بر این داشتن تماس چشمی‌باعث می‌شود تا شما احساسات آنها را نسبت به سخنرانی خود متوجه شوید. تماس چشمی یکی از نکات بسیار مهم در یادگیری مهارت فن بیان می باشد.

با اطمینان صحبت کنید

شما باید آنقدر اطلاعات در مورد موضوع بحث تان به دست آورید که هنگام سخنرانی از صحبت‌های خودتان اطمینان کامل داشته باشید تا حس اطمینان شما به دیگران نیز منتقل می‌شود. اگر شما شل و بی هدف صحبت کنید و اعتماد به نفس کافی و اطمینان به صحبت‌های تان نداشته باشید دیگران به راحتی این را متوجه می‌شوند و رغبتی به ادامه شنیدن نخواهند داشت.
زمانی که از شما سوال می‌پرسند بهتر است که قاطعانه جواب دهید.
اگر قسمتی از صحبتهای خود را با منبع دقیق و اطلاعات کافی ارائه نمی‌دهید، سعی کنید از واژه‌های مانند فکر می‌کنم، احتمال می‌دهم و… استفاده کنید‌.

صحبت های خود را ضبط کنید

اگر می‌خواهید ایراد های خود را پیدا کنید سعی کنید جلسات تمرینی ترتیب دهید.
تصور کنید در یک جلسه سخنرانی بزرگ هستید یا با افرادی صحبت می‌کنید که نیاز است مسائلی را به آنها بگویید و آنها را توجیه کنید.
قبل از جلسه اصلی، خود را در سخنرانی در شرایط سخنرانی قرار دهید، تمرین کنید و صدای خود را ضبط کنید. در این صورت می‌توانید ایرادات صحبت کردن خود را قبل از اینکه جلسه اصلی برگزار شود پیدا کرده و آن را حل کنید.

جلو آینه تمرین کنید

روبه روی آینه بایستید و صحبت کنید. تصور کنید خودتان شنونده خودتان باشید. در این صورت زبان بدن خود را بررسی کنید، نحوه ژست‌های خود را چک کنید و ببینید چگونه صحبت می‌کنید. این کار در کنار ضبط کردن صدای تان می‌تواند حرکات بدن و فن بیان تان را تقویت کند.

ترس نداشته باشید

یکی از تکنیک‌های فن بیان دور کردن ترس از خود است. ترس در برخی مواقع مانع از انجام درست کارها می‌شود. حتی اگر آن کار صحبت کردن باشد.
همیشه بدانید که شرایط معمولاً بهتر از آنچه شما فکر می‌کنید پیش می‌رود. هنگامی‌که درگیر سخنرانی و بحث در مورد موضوع می‌شوید کاملاً ترس خود را فراموش می‌کنید پس از قبل ,شروع به ترسیدن نکنید.

معرفی کتاب های فن بیان

آیین سخنرانی،اثر دیل کارنگی

فن بیان برایان تریسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *