زمان تخمین زده شده مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی کوتاه با مرصع پلو :

مرصع پلو یکی از غذاهای مجلسی و سنتی شهر قزوین است که پلوی مخلوط می‌باشد. تاریخچه این غذای فوق‌العاده به دوره صفوی برمیگردد. مدل های مختلف آن در استان های فارس و خراسان نیز طبخ می‌شود. چون این غذا ظاهری نارنجی زرد دارد به مرصع یعنی جواهر شهرت دارد. نام دیگر آن جواهر پلو نیز میباشد و با شیرین پلو متفاوت است. باید بدانید که طبع این غذا گرم است. برای آموزش این غذای خشمزه با بخش آشپزی وبلاگ ونکا همراه باشید.

ارزش غذایی + مواد لازم :

این غذا دارای ۲۵۴ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم است و همچنین به دلیل اینکه آجیل زیادی دارد منبع مواد مغذی می‌باشد.

مواد لازم مرصع پلو مجلسی برای ۴ نفر

  • برنج ۴ پیمانه
  • سینه مرغ ۴۰۰ گرم
  • کشمش یک پیمانه
  • زرشک نصفه پیمانه
  • پیاز دو عدد متوسط
  • هویج دو عدد بزرگ
  • خلال بادام – پسته – پوست پرتقال هر کدام یک چهارم پیمانه
  • زعفران دم کرده ۲قاشق غذا خوری
  • دارچین نصف قاشق چایخوری
  • آب لیمو ترش یک قاشق غذا خوری
  • نمک فلفل زردچوبه به مقدار لازم
  • شکر در صورت نیاز به مقدار لازم

طرز تهیه این غذای خوشمزه به شرح زیر است :

در مرحله ابتدایی پخت مرصع پلو مجلسی پوست پرتقال را گرفته و در داخل ظرف آب جداگانه به مدت 1 ساعت قرار میدهیم. بعد از یک ساعت پوست پرتقال ها را در آب چندین مرتبه (مثلا ۳ بار) جوش میدهیم تا تلخی پوست پرتقال از بین برود. بعد از اینکه تلخی پوست پرتقال از بین رفت. آب را دور میریزیم. حالا پوست پرتقال را در روغن تفت میدهیم. حالا به آن یک قاشق غذا خوری شکر اضافه کرده و تفت میدهیم. اجازه می‌دهیم تا پوست پرتقال حالت روشن و شیشه ای شود.

در مرحله بعد برای مرغ داخل مرصع پلو مجلسی سینه مرغ را جداگانه مکعبی شکل به همراه مقداری از پیاز خلالی خرد کرده و به مرغ اضافه میکنیم. کمی از آبلیمو و نمک هم به مرغ به همراه همان پیاز اضافه میکنیم. بهتر ست کمی آن مواد را ورز دهیم تا سریعتر به خورد مرغ برود. در یخچال میگذاریم تا کمی استراحت کند. بقیه پیاز را خرد کرده و در تابه جدا گانه سرخ میکنیم. مرغ موادی را از داخل یخچال خارج میکنیم. بمرغ را به پیازمان اضافه میکنیم. حالا به مرغمان دارچین و نمک اضافه میکنیم و میگذاریم تا به مدت 20 دقیقه با مواد بپزد. بعد از آن مقداری از زعفران – کمی آبلیمو و نمک به مرغمان اضافه مکینیم.

حالا نوبت به برنج است

برنج مرصع پلو مجلسی را پاک کرده و کمی به آن نمک اضافه کنید و بگذارید تا خیس بخورد. حالا برنج شسته شده را در قابلمه میریزیم (در آب فراوان) تا بپزد. وقتی برنج پخت برنج را آبکش میکنیم. باید کمی برنج شما صفت تر باشد تا مجلسی شود. در ته قابلمه کمی روغن ریخته و برنج آبکش شده را روی آن میریزیم. یادتان باشد بهتر است قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید. همچنین دقت داشته باشید که ابتدا شعله گاز را روی زیاد قرار دهید تا در قابلمه بخار جمع شود. سپس حرارت را کم میکنیم.

حالا نوبت به بادام های مرصع پلو مجلسی است : روی خلال بادام ها گلاب میریزیم تا خیس بخورد. بعد از یک ربع زرشک – کشمش – خلال بادام را داخل آبکش ریخته و روی آن ها آب میریزم. (تا آب اضافه از آن ها خارج شود). کشمش ها را ۳۰ ثانیه داخل تابه تفت میدهیم. سپس خلال ها را ۲تا ۳ دقیقه تفت میدهیم تا از حالت خامی خارج شود. زرشک ها را نیز تفت میدهیم و روی آن کمی شکر میریزیم. داخل ماهیتابه هویج پوست کنده را رنده میکنیم و به همراه آب به مدت حدود ۴ دقیقه میپزیم. کمی شکر – کره – گلاب و زعفران دم کرده نیز اضافه میکنیم تا همراه آن دم بکشد.

مراحل پایانی مرصع پلو مجلسی :

نصف برنج پخته شده داغ را داخل دیس ریخته و مرغ های های آماده شده را روی برنج داخل همان دیس میچینیم. دوباره برنج را روی آن میریزیم و با کمی برنج زعفرانی بصورت لایه ای ادامه میدهیم. برای تزئین: کشمش – زرشک – خلال بادام – پوست پرتقال و هویج رنده و تفت داده را روی برنج میریزیم. میتوانید روی آن از خلال پسته هم استفاده کنید. (خلال پسته نیاز به تفت ندارد). این هم مرصع پلو مجلسی خوشمزه. میتوانید نوش جان کنید. این غذا مناسب مجالس و مهمانی های شما نیز می‌باشد.

چند نکته مهم :

برای پخت مرصع پلو مجلسی میتوانید از گوشت گوساله یا گوسفندی هم استفاده کنید. ابتدا باید گوشت را با پیاز بپزید. باید یک ساعت قبل از پخت کامل گوشت نمک را به آن اضافه کنید. حالا گوشت پخته را با کمی روغن تفت میدهیم. البته باید گوشت را ریش ریش کنید و یادتان باشد که اجازه ندهید گوشت سرخ شود. حالا میتوانید به گوشتتان دارچین – زعفران یا هل اضافه کنید. در نهایت میتوانید گوشت را روی برنج یا بصورت لایه لایه به برنج اضافه کنید.

اگر گوشت ریش ریش دوست ندارید میتوانید گوشت را قلقلی کنید. برای اینکار ابتدا گوشت چرخ شده را به همراه پیاز بسیار ریز(آبگیری شده) – نمک و فلفل کامل ورز میدهیم. سپس به مدت 30 دقیقه در داخل یحچال اجازه دهید تا استراحت کند. حالا گوشت را به صورت توپک های کوچک یا همان قلقلی در آورده به همراه کمی آب داخل تابه ریخته تا بپزد. پس از تبخیر کامل آب کمی روغن در تابه میریزیم و توپک ها را سرخ میکنیم. حالا توپک ها را لابه لای پلو قرار دهید.این هم مرصع پلو مجلسی با گوشت قلقلی.?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *