زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه

یکی از جنبه ‌های تلفن همراه،که بسیار مهم تلقی می شود مسئله باتری است که تضعیف آن تا حد زیادی باعث بی‌ استفاده شدن آن دستگاه خواهد شد. با افزایش تقاضای مردم برای گوشی ‌های هوشمند، شرکت های سازنده به توسعه فناوری فست شارژ پرداختند تا نیازهای کاربران را بر طرف کنند. با این ‌‌حال، برخی افراد نگرانند که فناوری فست شارژ برای گوشی های هوشمندشان ضرر داشته باشد و به باتری دستگاه آسیب بزند. در ادامه به بررسی صحت و سقم این ادعا خواهیم پرداخت.

آیا فناوری فست شارژ برای گوشی ضرر دارد؟

شارژر فست شارژ برای گوشی ضرر دارد؟

فناوری فست شارژ،به گوشی ‌های هوشمند این قابلیت را می دهد که با سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با روش ‌های معمولی شارژ شوند. از رایج ‌ترین فناوری شارژ سریع می‌ توان به فست شارژ کوالکام، شارژ دش وان‌ پلاس و شارژ سریع سامسونگ اشاره کرد. کاربران با استفاده از این فناوری می‌ توانند گوشی خود را به ‌جای چند ساعت، ظرف چند دقیقه به ‌طور کامل شارژ کنند.

این قابلیت بیشتر برای کاربرانی که پیوسته در حال جابجایی هستند و زمان چندانی برای شارژ دستگاه خود ندارند جذاب است. یکی از نگرانی‌ های مربوط به احتمال ضرر داشتن فست شارژ، تولید گرمای آن است.

در واقع شاید، گرمای تولیدی به بخش‌ های داخلی گوشی آسیب برساند. با این ‌حال، امروزه اغلب گوشی ‌های هوشمند دارای حسگرهایی هستند که دما را در هنگام شارژ تنظیم می‌کنند. این سنسورها از داغ شدن بیش از حد گوشی و ایجاد هرگونه آسیب جلوگیری می‌کنند.

همچنین نگرانی دیگر این است که فست شارژ می ‌تواند عمر باتری تلفن ‌های همراه را کاهش دهد. چرا که باتری ‌های لیتیوم یونی که معمولا در گوشی ‌های هوشمند استفاده می‌ شوند، تعداد چرخه ‌های شارژ محدودی دارند.بنابراین هر چه باتری،چرخه ‌های بیشتری را طی کند، بیشتر تحلیل می ‌رود و در نتیجه شارژ کم ‌تری را نگه می ‌دارد. بدین ترتیب این باور وجود دارد که فناوری فست شارژ تعداد چرخه ‌های شارژ باتری را کاهش میدهد. در نتیجه عمر باتری با این اتفاق کم میگردد.

با این‌ حال، تولیدکنندگان موبایل برای جلوگیری از این اتفاق، راهکاری اندیشیده ‌اند. آن ها از تکنیکی به‌نام «شارژ قطره ‌ای» استفاده می‌کنند. این تکنیک در هنگامی که باتری به سطح معینی از شارژ برسد سرعت را کاهش می‌ دهد. این روش تضمین می‌کند که باتری بیش از حد شارژ نمی ‌‌شود تا به باتری آسیب نرسد.

ضرر فست شارژ

بسیاری از گوشی ‌های هوشمند از نرم ‌افزاری بهره‌ می ‌برند که فرآیند شارژ را بهینه می کند. به عنوان مثال، برخی از تلفن‌ های همراه دارای یک ویژگی به ‌نام «شارژ تطبیقی» هستند که با آموختن عادت‌ های شارژ کاربر، سرعت شارژ را بر اساس آن تنظیم می‌ کند. این قابلیت از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری و احتمال آسیب به باتری را کم می‌ کند.

نتیجه گیری

به‌طور کلی، فناوری شارژ سریع این روزها به یک ویژگی مهم و ضروری برای گوشی های هوشمند تبدیل گردیده. اگر چه نگرانی‌ هایی در مورد ضرر داشتن فناوری فست شارژ برای باتری وجود دارد، اما سازندگان شاخص این حوزه برای جلوگیری از آسیب ‌های احتمالی، از روش‌ های مختلفی مانند سنسورهای دما، شارژ قطره‌ ای و بهینه ‌سازی نرم‌ افزاری استفاده می‌ کنند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر ضرر داشتن فست شارژ برای باتری وجود ندارد. با این ‌حال، کاربران باید هنگام شارژ دستگاه خود از رعایت جوانب ایمنی اطمینان حاصل کنند. برای مثال، پرهیز از شارژ گوشی زیر نور خورشید یا قراردادن موبایل در محیط‌ های گرم و همچنین استفاده از شارژر ارائه شده توسط برندهای معتبر، از جمله اقداماتی هستند که می ‌توانند در افزایش عمر باتری موثر واقع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *