زمان تخمین زده شده مطالعه: 6 دقیقه

کارفرمایان برای استخدام کارکنان جدید، علاوه بر مهارت‌ها و توانایی‌های افراد، تعهدات کاری و رفتار در محیط کار آنها را نیز مد نظر قرار می‌دهند. حتما اگر در حال مذاکره برای شروع یک کار جدید هستید تلاش برای جذب کارفرمایانتان را فراموش نکنید. همچنین این روند را کم کم افزایش دهید.

در اولین روز کار وقت شناس باشید

اولین روز کار، مهم‌ترین بخش از شروع یک کار جدید است. شما حتما باید به موقع در محل کار حضور داشته باشید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا با این کار نشان خواهید داد که فرد وقت‌شناسی هستید. بهتر است ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر در محل کار حضور پیدا کنید. حتی به سر و وضع خودتان برسید و خود را مرتب کنید.
اگر با مکانی که محل کارتان در آنجا است آشنا نیستید و یا برای رفتن به آنجا باید از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید، از چند روز قبل به آنجا بروید. با این کار راه را یاد می‌گیرید.
بیشتر از ساعت کاری خود در محل کارتان نمانید، زیرا ممکن است این تصور در کارفرمایتان ایجاد شود که شما قادر به برنامه‌ریزی نبوده اید. اگر می‌خواهید کارفرما از شما راضی باشد به موقع سر کار حاضر شوید و بعد از پایان شیفت کاری، به موقع آنجا را ترک کنید.

با دقت به حرف های کار فرمایتان گوش کنید

اصولا از کارمند جدید انتظار نمیرود که در همان روز نخست، بتواند به اندازه‌ی کارکنان قدیمی کار انجام دهد. بیشتر کارفرماها می‌دانند که کارکنان استخدام شده‌ی جدید، نمی‌توانند یک روزه همه چیز را یاد بگیرند. بنابراین در مورد اشتباهات خود نگران نباشید و فکر نکنید که اگر روز اول کار، با دردسر روبه‌رو شده‌اید، در آینده نیز وضع به همین شکل خواهد بود. پس به دقت گوش دهید تا نکاتی که کارفرما به شما میگوید را فراموش نکنید.یک اشتباه را دو بار تکرار نکنید. هنگامی که کارفرما در حال صحبت است، به‌دقت به صحبت‌هایش گوش دهید آنها را به خاطر بسپارید، تا مجبور نشوید که دوباره از کارفرما سؤال کنید.

از سوال خجالت نکشید

تعداد ی از کارکنان جدید، کم‌رو و خجالتی هستند و وقتی به مشکلی برخورد می‌کنند، از مطرح کردن آن خجالت می‌کشند. هر وقت به کمک نیاز داشتید، حتما از کسی بخواهید تا کمک‌تان کند. درخواست کمک از دیگران به‌ خصوص در اولین روز کاری، خجالت ندارد. بهتر است یک بار بپرسید و با اطمینان کارتان را درست انجام دهید تا اینکه با شک و تردید در کاری تلاش کنید و بعد ببینید آنچه انجام داده‌اید نادرست بوده است.

محل کارتان را همیشه تمیز و مرتب کنید

سعی کنید حتی در روز اول کار هم، اگر می‌توانید جایی را مرتب یا تمیز کنید، این کار را بدون اینکه از شما خواسته شود انجام دهید. هرگز منتظر نمانید که کسی از شما بخواهد که تمیز کنید.

رفتار در محیط کار

سرتان به کار خودتان باشد و به کار خود برسید

کارمندان خوب سرشان را پایین می‌اندازند و به کار خودشان می‌رسند. در محل کار، فقط به کاری که باید انجام دهید تمرکز کنید. وقت خود را برای سرک در کار و رفتار دیگران در محیط کار صرف نکنید.
سعی کنید از شایعه‌سازی و سخن‌چینی در محل کار دوری کنید. فقط بر کار خود تمرکز کنید و به دیگران کاری نداشته باشید. برای افزایش تمرکز مطلب فنگ شویی و انواع روش های آن را در ونکا مطالعه کنید.

خلاق باشید

هنگامی که کارهایتان را در محیط کار بطور کامل انجام دادید و هنوز فرصتی در اختیار داشتید، می‌توانید برخی کارهای اضافی را انجام دهید تا به پیشبرد اهداف محل کارتان کمک کرده باشید. برای این کار می‌توانید ایده‌هایی را نیز مطرح کنید. کارکنان خوب کسانی هستند که ایده‌های خلاقانه‌ای برای بهبود کار و یا بهتر شدن محیط کار ارائه می‌دهند.
سعی کنید هر از گاهی ایده‌هایی را که به ذهن‌تان می‌رسد و قابل اجرا هستند، ظرف ۵ دقیقه به طور خصوصی با کارفرما در میان بگذارید. بهتر است این ایده‌ها را در جمع یا جلسه‌های عمومی مطرح نکنید

با همکاران خود با احترام رفتار کنید

شاید در محیط کارتان، همکارانی باشند که برقراری ارتباط و تعامل با آنها کمی دشوار باشد با آنها بدرفتاری نکنید. این کار ناخودآگاه بر فرصت‌های شغلی شما در محیط کارتان تأثیر منفی می‌گذارد. استخدام همکاران‌تان نیز مانند استخدام شما با دقت صورت گرفته است. بنابراین اگر به آنها بی‌احترامی کنید، یعنی شعور کارفرمایتان را نادیده گرفته‌اید و در واقع به او توهین کرده‌اید.

اهداف کاری طولانی مدت داشته باشید

فکر کنید شغلی که در حال حاضر دارید چگونه می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند؟ اهداف روشن و قابل دستیابی را در کار خود پیدا و مشخص کنید و برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید. دانستن اینکه شغل‌تان چگونه می‌تواند با اهداف نهایی‌تان در زندگی ارتباط داشته باشد، به شما اعتمادبه‌نفس خواهد داد و می‌توانید با انگیزه‌ی زیاد به پیشرفت خودتان و شغل‌تان فکر کنید.
فهرستی از هرچیزی که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید تهیه کنید. کارهایی را که در حال حاضر انجام می‌دهید و می‌توانند به پیشبرد اهداف‌تان کمک کنند بنویسید.
فقط به اهداف شخصی خودتان فکر نکنید. اهداف نهاییِ جایی که در آن کار می‌کنید نیز مهم هستند و در واقع باید آنها را در اولویت قرار دهید.

به ظاهر خود برسید

ظاهر هر فرد اولین چیزیست که دیده می شود و این موضوعی است که افراد حرفه ای با آن به خوبی آشنا هستند. ظاهر یک فرد چه ارتباطی با حرفه ای بودن یا نبودن آن دارد؟ انسان مجموعه ای از ویژگی های درونی و ظاهری است. بنابراین هیچ کس نمی تواند بگوید که من جدا از ظاهرم هستم و سر و شکل و لباس من ارتباطی با شخصیت و رفتار من ندارد.
هر آنچه می پوشید و با ظاهری که در محیط کار ظاهر می شویم، کاملا نشان می دهد که در چه سطحی از آگاهی قرار دارید. یک فرد حرفه ای متناسب با محل و محیط کار و نوع شغل خود به ظاهر و لباس خود نیز اهمیت می دهد.

در پایان افراد حرفه ای در محیط کار ، افرادی هستند که به خود و محیط خود آگاه بوده و بهترین رفتار را در محل کار خود دارند. وجود یک کارمند حرفه ای در محل کار خواسته همه کارفرمایان است. حتی اگر سابقه کار نداشته باشید اما در مورد اصول حرفه ای رفتار کردن در محیط کار دانش و آگاهی کافی را داشته باشید در بسیاری از موقعیت های شغلی به راحتی می توانید شغل مور نظر خود را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *