زمان تخمین زده شده مطالعه: 5 دقیقه

تصمیم به خرید یک موبایل قوی با دوربین بالا میگرید. به فروشگاه موبایل میروید. ببخشید آن موبایل چند؟ … میلیون! دوربینش چند مگاپیکسل است؟ 20 مگاپیکسل. دوست عزیز آن یکی چند؟ … میلیون تومان! دوربین این چقدر است؟ 60 . آن یکی چند؟ 108 مگاپیکسل! عالی است همین را میخرم. این روند خرید گوشی برای اکثر ما آشنا است. مگاپیسل بالا مساوی است با دوربین موبایل با کیفیت و قوی!

داستان ما جایی ناراحت کننده میشود که گوشی دوستمان را میبینیم و از عکس های با کیفیتش تعجب میکنیم. دوربین موبایل تو چند مگاپیکسل است؟ 60. 60 مگاپیکسل؟!!! این که از دوربین موبایل من خیلی کمتر است پس چرا کیفیت عکس های تو بالاتر است؟!!! بهتر است قبل از کل کل برای اینکه دوربین موبایل من قوی تر است یا تو بدانیم اصلا فرایند عکاسی با دوربین چگونه است.

بعد از فشردن دکمه عکاسی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از اینکه دکمه عکاسی را در دوربین موبایل فشار میدهید سنسور دوربین فعال میشود. نور از طریق لنز و دیافراگم وارد شده به سنسور لنز برخورد میکند. سپس با برخورد به به فیلتر رنگ و سپس سنسور تصویر اطلاعات وارد پردازنده تصویر می شود. پردازنده تصویر فرایند کم یا زیاد کردن میزان نور – شفافیت رنگ ها و غیره را تنظیم کرده و تصویر نهایی را شما میبینید.

برای تقویت کیفیت عکس های موبایل می توانید برخی از لوازم مانند لنز – فلش و از این قبیل کالاها را از فروشگاه های لوازم جانبی موبایل – تبلت و رایانه خریداری کنید. البته هیچ گاه نمیتوانید کیفیت عکس های موبایل را به دوربین های حرفه ای عکاسی برسانید. به همین دلیل است که موبایل های جدید چندین دوربین برای مصارف مختلف دارند تا بتوانند کمی کیفیتشان را به دوربین های حرفه ای نزدیک کنند!

پیکسل چیست؟

وقتی یک تصویر را خیلی خیلی زوم میکنید تبدیل به مربع های رنگی کوچکی میشوند. این مربع های کوچک را پیکسل میگویند. پس تصاویر از پیکسل ساخته شده اند. هر چقدر در هر اینچ تعداد پیکسل ها بیشتر باشد این بدان معناست که کیفیت رنگ ها زنده تر و بهتر هستند. اما نکته در اینجاست که چشم انسان تراکم پیکسل های بیشتر را نمیتواند تشخیص دهد.

مثلا در صورتی که تصاویر دوربین 1 مگاپیکسلی را در کنار تصاویر دوربین 2 مگاپیکسلی قرار دهید کاملا کیفیت را تشخیص میدهید. اما همین مثال در دوربین 5 مگاپیکسل به بالا صدق نمی کند. چون چشم ما تا پیکسل های بیشتر را نمیتواند مشاهده کند.

دوربین موبایل من چند مگاپیکسل است؟

در صورتی که بالاترین کیفیت را در دوربین موبایل خود تنظیم کنید و با آن عکس بگیرید. در صورتی که طول و عرض عکس را در هم ضرب و جواب را در 1 میلیون تقسیم کنید مگاپیکسل دوربین به دست می آید . مثلا اگر ابعاد تصویر نهایی 3000 در 4000 باشد. با ضرب این دو به عدد 12/000/000 میرسیم که اگر در 1 میلیون تقسیم کنیم جواب میشود 12 مگاپیکسل.

مگاپیکسل بالا به چه دردی میخورد؟

زمانی که شما میخواهید از عکسی که گرفته اید در مصارف چاپ استفاده کنید این مگاپیکسل های بالا کاراریی دارند. چون تصاویر شما قابلیت بزرگ شدن پیدا میکنند. مثلا چاپ بنر 1 متری یا بیشتر. در این موارد مگاپیکسل بالا باعث میشود با تغییر سایز عکس تصاویر تار یا شطرنجی نشوند.

دلیل کیفیت های متفاوت تصاویر در دوربین های موبایل مختلف :

نباید فکر کنید که لزوما مگاپیکسل بالا در دوربین موبایل یعنی کیفیت عکس بهتر. زیرا المان های دیگری مثل سایز دیافراگم – سنسور تصویر بکار رفته در موبایل – پردازنده عکس و حتی کیفیت صفحه نمایش موبایل نیز در این امر نقش پررنگی دارند. دقت کنید تمامی موارد مثل اندازه دیافراگم – کیفیت سنسور و پردازنده باید در حد خوبی بوده تا تصویر نهایی دارای کیفیت و وضوح مناسبی باشند.

در متن بالا گفتیم صفحه نمایش با کیفیت. شاید تعجب کرده باشید اما در خیلی از مواقع کیفیت صفحه نمایش است که باعث میشود شما تصور کنید عکس ها با کیفیت هستند. در صورتی که صفحه نمایش ممکن است از فناوری های مختلف مانند رتینا – اولد – آمولد – سوپر آمولد و غیره استفاده کند و این امر باعث اختلاف در کیفیت نمایش عکس ها می شوند.

در یک کلام :

تولید کنندگان موبایل با دانستن این مورد که اغلب خریداران به مگاپیکسل دوربین دقت بیشتری دارند از تبلیغات زیاد برای همین بخش استفاده میکنند. در صورتی که شما باید اطلاعات دیگری از جمله اندازه و فاصله دیافراگم – کیفیت پردازنده و سنسور دوربین را مد نظر داشته باشید. چون فرایند عکاسی توسط دسته ای از عملیات ها انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *