زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

تغذیه و ارتباط آن با دوران پریودی

تغذیه مناسب در دوران پریودی اهمیت ویژه ای دارد زیرا رژیم غذایی‌تان مستقیماً بر بدن و روحیات شما تأثیرگذار است. برخی از غذاهای مناسب می‌توانند گرفتگی عضلات، نوسانات خلقی، حالت تهوع و نفخ را در دوران پریودی کاهش دهند.

تعدادی غذا وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. مرحله بعد از تخمک گذاری تا روز اول پریود طول می‌کشد، در طی آن سطح استروژن کاهش و سطح پروژسترون افزایش می‌یابد. در این زمان تغذیه مناسب می‌تواند به کاهش گرفتگی، هوس و نفخ کمک ویژه‌ای کند. بهتر است غذاهای فرآوری شده، غذاهای حاوی شکر تصفیه شده، کافئین، نمک را کاهش دهید. سعی کنید از غذاهای غنی از فیبر مانند بادام، خرما، گلابی و سیب استفاده کنید که در طول روز به حفظ انرژی شما کمک زیادی می‌کنند. مقدار زیادی آب در روز بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید.

در دوران پریودی چه مواد غذایی بخوریم ؟

هنگامی که دوره قاعدگی شما شروع شد، متوجه خواهید شد که احساس کمبود انرژی می‌کنید. بنابراین مهم است که روی تغذیه ای تمرکز کنید تا به شما در دوران پریودی انرژی بیشتری دهند. قاعدگی منجر به کاهش سطح آهن می‌شود و این امر منجر به کم خونی در زنان با پریودهای سنگین می شود. با گوشت قرمز، ماهی، لوبیا، نخود، کشمش، شیر و پنیر، سطح آهن خود را بالا ببرید و میزان ویتامین B12 خود را افزایش دهید.
در عین حال کاهش مصرف سدیم می‌تواند به مقابله با نفخ در دوره‌های قاعدگی کمک کند. میوه‌های غنی از فیبر، آجیل و بادام که منبع خوبی برای امگا ۳ و شکلات تلخ هستند، می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. وعده‌های غذایی خود را با مقدار کمی زردچوبه، هل، زنجبیل، گشنیز و زیره بپزید.

چه غذاهایی در پایان دوران قاعدگی مصرف کنیم ؟

جریان خون‌ریزی در پایان دوران پریودی کمتر شده، به سراغ تغذیه هایی بروید که به تولید استروژن کمک می‌کنند. استروژن هورمونی است که مسئول افزایش خلق و خو و سطح انرژی شما است. در این زمان شما در بهترین حالت احساسی خود خواهید بود، این زمان خوبی برای فعال شدن و افزایش مصرف پروتئین است. دانه‌های کتان برای افزایش سطح استروژن مفید هستند. اشتهای شما ممکن است در این نقطه از ماه کاهش یابد پس از غذاهای سالم مانند اسفناج، یک گزینه عالی سرشار از کلسیم برای این هفته از چرخه قاعدگی استفاده کنید در کنار تمام انرژی‌های بالا که در حال حاضر به اوج خود می‌رسند، لحظات استرس و اضطراب نیز وجود دارند. چای بابونه برای تسکین ذهن و بدن عالی است.

چه مواد غذایی در دوران قاعدگی مصرف نکنیم؟

موارد زیر شامل انواع غذاهایی هستند که باعث التهاب و نفخ می‌شوند:

  • غذاهای بسیار فرآوری شده که سرشار از سدیم یا قند هستند.
  • محصولات پخته شده مانند نان سفید و سایر محصولات نانوایی
  • گل کلم یا جوانه‌هایی که باعث ایجاد گاز معده می‌شوند.
  • علاوه بر تغذیه مناسب یک سبک زندگی متعادل با خواب کافی، فعالیت بدنی و ورزش متوسط همراه با یک رژیم غذایی سالم، دوران پریودی بدون دردسر و شادی را برایتان تضمین میکند.

فواید ورزش در دوران قاعدگی چیست ؟

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، کمتر دچار درد قاعدگی، گرفتگی عضلات و اختلالات خلقی می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند هورمون‌های شادی مانند سروتونین و اندورفین را آزاد کند و می‌تواند به درد این دوران کمک کند. البته شاید مطالعه مطلب ” ورزش و ارتباط آن با طول عمر ” نیز برای شما مفید و جالب باشد.

مکمل های دوران قاعدگی کدام اند؟

ویتامین B6 و B1

درد، گرفتگی عضلات و اختلالات خلقی را کاهش می‌دهد.
از 50 میلی‌گرم ویتامین B6 در روز یا 100 میلی‌گرم ویتامین B1 تجاوز نکنید.
از مصرف دوزهای بالای ویتامین B6 (بیش از 50 میلی‌گرم در روز) و استفاده طولانی مدت خودداری کنید زیرا این امر می‌تواند باعث مسمومیت عصبی مانند سوزن سوزن شدن، سوزش و تیر کشیدن شود.

ویتامین E

به کاهش درد و جریان خون قاعدگی کمک میکند.
مصرف 200 واحد ویتامین E در روز کافی است. دو روز قبل از پریود شروع می‌شود و تا سه روز از شروع پریود ادامه می‌یابد.
ممکن است باعث ناراحتی روده شود.
از مصرف دوزهای بالا خود داری کنید

ویتامین D

ممکن است به تنظیم چرخه پریودی، تسکین دردهای عضلانی، بهبود خلق و خو کمک کند.
مسمومیت با ویتامین D کم است و شاید هنگام مصرف دوزهای بسیار بالای ویتامین D رخ دهد.مصرف دوز بالای این ویتامین منجر به افزایش سطح کلسیم خون و باعث احساس بی اشتهایی، احساس تشنگی، یبوست یا اسهال، درد شکم و ضعف عضلانی، خستگی، گیجی خواهد شد.

کلسیم

دردهای قاعدگی، احتباس مایعات، اختلالات خلقی و میل به غذا را کاهش می‌دهد.
دوز مصرفی ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است.
ممکن است باعث یبوست و نفخ شود.
در صورت ابتلا به بیماری کلیوی یا سطح بالای کلسیم خون، از این کار اجتناب کنید.
تغذیه در دوران قاعدگی مهم است زیرا به بهبود خصوصیات بدنی و ذهنی کمک می‌کند. این غذاها حاوی مواد مغذی و سالمی هستند که سطح انرژی بدن را کنترل کرده و به ایجاد احساس خوب کمک زیادی می‌کنند. با ورزش متوسط، دردهای دوران پریودی را کاهش دهید. به طور کلی، باید مجموعه کاملی از انواع غذاها از جمله آجیل‌ها، لبنیات، گوشت، سبزیجات و میوه‌ها را میل کنید.

در چه صورتی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • زمانی که درد شدید یا دردی که با مسکن های OTC از بین نمی رود
  • خونریزی شدید
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • لکه بینی یا خونریزی بین قاعدگی
  • خونریزی که بیش از 7 روز طول بکشد
  • دوره های نامنظم
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی

مصرف چه غذایی باعث کم شدن دوران پریود میشود؟

ویتامین B6 استروژن را کاهش، پروژسترون را افزایش و هورمون های قاعدگی را متعادل می کند. این امر در کوتاه کردن طول قاعدگی و کاهش علائم PMS مفید است.
ویتامین B6 در غذاهای مختلف وجود دارد. غنی ترین منابع غذایی آن شامل:

  • ماهی
  • گوشت اندام
  • سیب زمینی
  • سبزیجات نشاسته ای

صبحانه در دوران پریود

صبحانه در دوران پریودی اهمیت بسیار زیادی دارد. در وعده صبحانه می‌توانید لبنیات کم چرب و غلات غنی شده ، تخم مرغ ، زنجبیل و چای بابونه، دارچین و… قرار دهید. در لبنیات کم چرب مقادیر زیادی از کلسیم وجود دارد که از سفت شدن و گرفتگی سینه جلوگیری کرده و سبب کاهش درد در این دوران خواهند شد. همچنین پروبیوتیک‌ها از عفونت واژن در دوران پریودی جلوگیری خواهند کرد.
مصرف موز برای بانوانی که در دوران قاعدگی حرکات غیر منظم روده و اسهال دارند بسیار مفید است. همچنین وجود مواد معدنی نظیر پتاسیم و فسفر و منیزیم در این میوه سبب تنظیم حرکات روده شده و به عنوان یک مسکن، دردهای عضلات و کمر را از بین خواهد برد. اگر در این دوران حس بی حالی و سستی دارید، بهتر است به سراغ مصرف بروکلی بروید چرا که این محصول سبب افزایش انرژی خواهد شد. بروکلی را به صورت خام و کبابی و آب پز مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *