زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

بازیابی اطلاعات حذف شده در ویندوز 11 : بسیاری از افراد معمولا فایل های مهم و حائز اهمیت را روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود ذخیره می کند. با در نظر گرفتن این موضوع قطعا ازبین رفتن اطلاعات یا پاک شدن فایل ها اتفاق چندان خوشایندی محسوب نمی شود. چرا که یک زمانی ممکن است این اطلاعات به صورت سهوی و یا در اثر خطای انسانی از دست بروند. همچنین در برخی مواقع امکان دارد نیز مشکلات نرم افزاری ، خرابی اطلاعات یا نقص سخت افزار باعث از دست رفتن ناگهانی اطلاعات شوند. حتی حملات باج افزار و به روز رسانی ناموفق ویندوز نیز از دیگر عوامل هستند.

در این مطلب با آموزش نحوه بازیابی و ریکاوری اطلاعات حذف شده در ویندوز 11 همراه ما باشید.

روش اول : استفاده از Recycle Bin

بعد از اینکه یک فایل در ویندوز حذف می شود به Recycle Bin منتقل می گردد. Recycle Bin به شما این امکان را می دهد تا بعد از حذف فایل آن را در ویندوز بازیابی کنید. زمانی که همه ارجاعات مربوط به یک فایل را به طور کامل حذف نمایید فضای هارد دیسکی که توسط آن فایل اشغال شده بود نیز آزاد می شود.

در واقع زمانی که Recycle Bin خالی می گردد مرجع تمام فایل هایی که درون آن وجود داشتند از هارد دیسک پاک می شود و در نتیجه اگر مرجع یک فایل حذف شود کامپیوتر دیگر قادر به دیدن آن فایل نمی باشد.

  • برای استفاده از این روش ابتدا روی آیکون صفحه زباله در دسکتاپ دابل کلیک کنید. سپس روی فایل مورد نظر خود که قصد ریکاوری آن را دارید راست کلیک نموده و گزینه Restore را بزنید. همچنین می توانید بعد از انتخاب کردن موارد دلخواه آن ها را به پوشه مورد نظر بکشید و رها کنید.
بازیابی اطلاعات حذف شده در ویندوز 11

دوم : استفاده از Undo

  • در روش دوم از بازیابی اطلاعات حذف شده در ویندوز 11 وارد پوشه ای که فایل مورد نظر شما در آن قرار داشت شوید. دکمه های Ctrl+Z را فشار دهید. یا اینکه روی یک بخش خالی از پوشه راست کلیک کنید. سپس از منوی پیش رو گزینه Undo Delete بزنید.
بازیابی اطلاعات حذف شده در ویندوز 11

نکته : اگر کامپیوتر خود را ریستارت کرده باشید تمام فعالیت‌های قبلی شما پاک شده است. به علاوه در یک زمان فقط می توانید یک عملیات را Undo نمایید و فایل هایی که مدت ها قبل حذف شده اند از این روش بازگردانی نمی شوند. در این صورت بهتر است از روش های دیگری استفاده نمایید.

سوم : استفاده از File History

  • برای استفاده از این روش بازگردانی و ریکاوری اطلاعات حذف شده در ویندوز 11 ویژگی کلید Windows+S را فشار دهید. اینکار باعث نمایش جستجوگر ویندوز میگردد. سپس عبارت Control panel را درون فیلد تایپ کنید و روی آن بزنید. در پنجره پیش رو وارد بخش System and Security شوید.
count(title)%
  • سپس از نوار سمت چپ روی گزینه File History بزنید.
بازیابی اطلاعات حذف شده در ویندوز 11
  • سپس نسخه پشتیبان فایل مورد نظر خود را بیابید و بعد از انتخاب آن روی دکمه سبز ریکاوری کلیک کنید. البته این قابلیت را به غیر از درایو c ، برای دیگر درایو ها باید فعال نمایید.

چهارم : استفاده از This PC برای ریکاوری سیستم

  • برای استفاده از این روش در نوار سمت چپ File Explorer به دنبال This PC بگردید و وارد آن شوید.
  • سپس روی درایو موردنظر راست کلیک کنید و روی گزینه Properties بزنید. در ادامه وارد زبانه Tools شوید و Check را انتخاب نمایید.
count(title)%

پنجم : استفاده از CHKDSK

  • بعد از فشردن کلید Windows+S عبارت cmd را وارد نوار جستجو کنید. سپس روی نزدیک ترین نتیجه راست کلیک نموده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.
count(title)%
  • در ادامه دستور chkdsk volume: /r را در صفحه CMD وارد کنید. سپس Enter را فشار دهید تا فایل های خراب تعمیر شوند.

ششم : استفاده از Windows File Recovery

  • از طریق فشردن دکمه Windows+S وارد نوار جستجو شوید و عبارت Microsoft Store را درون آن سرچ کنید.
  • وقتی که وارد برنامه شدید اپلیکیشن Windows File Recovery را از طریق آن دانلود و نصب نمایید.
  • بعد از اتمام این مراحل کلید های Windows+X را فشار دهید و از منو گزینه Windows Terminal را بزنید.
  • سپس از دستور winfr C: E: /regular /n \Users\<username>\Documents\ برای بازیابی فولدر های Document از درایو C به درایو D استفاده کنید و دکمه Enter را فشار دهید.

روش هفتم : استفاده از نسخه پشتیبان قدیمی

  • وارد بخش Settings شوید و از طریق System به قسمت Recovery بروید.
  • سپس روی دکمه Restart now بزنید و بعد از این که Troubleshoot را انتخاب کردید ، روی گزینه Advanced options کلیک کنید.
  • در ادامه وارد بخش See more recovery options شوید و System Image Recovery را انتخاب نمایید.
  • در آخر روی image backup بزنید.

همچنین نرم افزار Recovery My Files نیز گزینه بسیار خوبی برای بازیابی اطلاعات رایانه شما می باشد. برای مشاهده آموزش کار با نرم افزار Recovery My Files کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *