زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

استارلینک و وان وب هر دو وعده پوشش اینترنتی جهانی یا اینترنت ماهواره ای را می‌دهند، اما یک سری تفاوت ‌های مهمی در ارائه خدمات ماهواره ‌ای بین این دو سرویس وجود دارد که در ادامه این مقاله به‌آن ها می پردازیم.

وان وب مثل SpaceX یکی از شرکت ‌های پیشرو در زمینه ارائه اینترنت ماهواره ‌ای محسوب می ‌شود. سرویس‌های ماهواره‌ای که توسط SpaceX و OneWeb ساخته و اداره می‌ شوند، می ‌توانند نحوه دسترسی ما به اینترنت و مکان اتصال به شبکه را تغییر دهند. در حالی که این‌روزها اینترنت همراه تقریباً در همه جا قابل‌ دسترس است، اما در مناطق روستایی،دسترسی به اینترنت با مشکلات زیادی مواجه می ‌شود.

این دو شرکت،ماهواره ‌هایی مخصوص ارائه اینترنت ماهواره‌ ای را به فضا ارسال کرده‌ اند. در حال حاضر تعداد زیادی ماهواره در فضا وجود دارند که از طریق آن ‌ها می‌توانند نیازهای مشتریان خود را فراهم کنند.

تفاوت وان وب با اسپیس ایکس

در ظاهر، برخی تصور می کنند که این دو سرویس اینترنتی با یکدیگر در حال رقابت هستند، اما اینطور نیست. وان وب یکی از چندین صورت فلکی ماهواره‌ ای در حال بهره برداری یا توسعه است، درحالی‌که استارلینک برجسته ‌ترین اینترنت ماهواره‌ای را ارائه می ‌دهد.

هر دو شرکت مشغول ساخت صورت ‌های فلکی ماهواره ‌ای اینترنتی در مدار پایین زمین هستند تا خدمات ارتباطی اینترنتی با تاخیر کم و پهنای باند بالا را به هر مکانی روی زمین ارائه دهند.

صورت فلکی وان وب،فقط چند صد ماهواره در مدار دارد، در حالی که استارلینک دارای چندین هزار ماهواره در مدار است. البته توجه به این نکته نیز مهم است که OneWeb شرکتی است که به تازگی شروع به کار کرده، اما اسپیس ایکس یک کهنه‌کار در عرصه فناوری محسوب می‌شود.

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

در حقیقت، به قابلیت دریافت و انتقال اطلاعات از دیش ‌های ماهواره ‌ای در سطح زمین و ارتباط با ماهواره‌ های مخصوص موجود در فضا، اینترنت ماهواره ‌ای میگویند. در زمان های گذشته، به ‌دلیل سرعت پایین اینترنت ماهواره ‌ای و تاخیر و هزینه بالا،کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما در حال حاضر، با به ‌کارگیری فناوری‌ های جدید در ساخت ماهواره ‌ها این مشکلات تا حدودی برطرف شد. بنابراین اینترنت ماهواره ‌ای این قابلیت را دارد که با سرعت ‌های بالای اینترنت ‌ها،با فیبر نوری رقابت کند.

تجهیزات اینترنت ماهواره ای عبارت‌اند از:

  • ماهواره فضایی با سرعت چرخش زمین یا ماهواره زمین‌ثابت
  • دیش ماهواره مستقر
  • روتر

استارلینک، برترین سرویس ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره ‌ای

مدیرعامل SpaceX ، فرآیند پرتاب ماهواره‌ های مقرون‌ به ‌صرفه را آغاز کرده است. این کار با هدف ساخت یک صورت فلکی از ماهواره ‌اینترنتی برای مقابله با مشکل عدم دسترسی مناطق دور افتاده به اینترنت در سراسر جهان در حال اجراست.

در نتیجه ، اسپیس ایکس علاوه بر یک شرکت هوافضا، اکنون یک تولید کننده ماهواره و ارائه دهنده خدمات اینترنتی محسوب می ‌شود. همچنین گلوبال ‌استار، منظومه ماهواره ‌ای ایریدیوم، هیوز نتورک سیستمز و وایاست، از جمله رقبای سرویس استارلینک محسوب می ‌شوند.

نحوه عملکرد، هزینه و کارایی ماهواره‌های استارلینک

ماهواره‌ های Starlink مستقیماً به پایانه ‌های کاربر متصل شده و به مشتریان در هر مکانی از کره‌ ی زمین اجازه می ‌دهند به اینترنت دسترسی داشته باشند.

برای کاربران ایالات متحده، این سرویس در حال حاضر حدود 110 دلار در ماه هزینه دارد. هزینه سخت ‌افزار استاندارد برای پشتیبانی از اتصال 599 دلار است و یک نسخه با عملکرد بالا 2500 دلار قیمت دارد.

دانشمندان در حین انجام کار میدانی در قطب جنوب از استارلینک استفاده کرده ‌اند. این سرویس در جنگ بین روسیه و اوکراین نیز استفاده شد. استارلینک همچنین توجه وزارت دفاع ایالات متحده و چین را به خود جلب کرده است.

منظومه وان وب

وان وب به‌عنوان دومین شرکت دارنده منظومه ماهواره‌ای در مدار زمین، به زودی عرضه اینترنت ماهواره‌ای خود را آغاز خواهد کرد. اما این شرکت در مسیر رسیدن به‌چنین موفقیتی سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

شرکت وان‌ وب در سال 2012 با نام WorldVu تأسیس شد، سپس ساخت صورت فلکی را در سال 2020 آغاز کرده است. اما بعد از مدتی وان ‌وب در مارس 2020 اعلام ورشکستگی کرده و کووید-19 را عامل اصلی اعلام کرد.

صورت فلکی OneWeb در آن زمان نقص ‌های فراوانی داشت. این شرکت در اواخر سال 2021 به ‌لطف سرمایه ‌گذاری ‌های کلان دولت بریتانیا، شرکت ‌های Bharti اینترپرایز هند، سیستم ‌های شبکه Hughes و گروه سافت بانک، از ورشکستگی خارج شد.

این سرمایه‌گذاری‌ها به وان‌وب اجازه داد تا به پروژه خود ادامه داده و ماهواره‌هایش بر روی موشک‌های سایوز روسیه سوار شوند. اما با حمله روسیه به اوکراین، پروژه بار دیگر شکست خورد.

تحریم‌ های غرب سبب شد پرتاب ماهواره‌ های OneWeb متوقف شده و وان وب صدها میلیون دلار ضرر کند. این شرکت ناچار شد به SpaceX و سازمان تحقیقات فضایی هند روی آورد.

پس از مدتی، در ژوئیه 2022 با اپراتور ماهواره فرانسوی Eutelsat ادغام شد و فاز یک صورت فلکی خود را در 25 مارس تکمیل کرد. وان وب ادعا می‌کند ماهواره ‌اش مشابه اسپیس ‌ایکس است.

چه‌کسانی مشتریان این سرویس هستند؟ آیا ایران ، به اینترنت ماهواره ‌ای وان وب دسترسی خواهد داشت؟

برخلاف اسپیس ‌ایکس، مشتریان وان وب بیشتر شامل سازمان‌ های دولتی، اپراتورها و نیروهای نظامی خواهد بود. بنابراین ممکن است شما هرگز مستقیماً با OneWeb سروکار نداشته باشید. البته در صورت دسترسی عموم مردم به اینترنت ماهواره ‌ای وان وب، باز هم به ‌دلیل عدم اعطای مجوز مربوطه،متاسفانه کاربران ایرانی امکان بهره بردن از این سرویس را نخواهند نداشت.

رقبای اصلی وان وب

  • Omnispace
  • AST & Science
  • ابرصورت فلکی آمازون

وان وب چگونه کار می‌ کند؟

ماهواره ‌ها در حال حاضر در 12 هواپیمای مداری با 49 واحد،کار می‌کنند. شبکه زمینی این شرکت متشکل از 50 تا 70 سایت در سراسر جهان خواهد بود.

مشتریان این سرویس با استفاده از پایانه ‌های کاربر نهایی OneWeb به ماهواره ‌ها متصل خواهند شد. پایانه از یک آنتن ماهواره، یک گیرنده و یک واحد تبادل شبکه مشتری (CNX) تشکیل شده است.

همچنین ماهواره ‌های وان وب با با استانداردهای برنامه PACE ، یکپارچه‌ سازی خواهند شد. این موضوع سبب می ‌شود در یک منطقه با هر نوع ارتباطات اینترنتی، مشتریان بتوانند در مواقع اضطراری از ارتباط ماهواره ‌ای این شرکت استفاده کنند.

ماهواره‌ های وان وب در مدارهای بالاتر از استارلینک، حدود 750 مایل (1200 کیلومتر) بالاتر از آن، کار می‌کنند. با این حال، هر دوی این ماهواره‌ها بسیار نزدیک‌تر از ماهواره‌های ارتباطی سنتی هستند که در فواصل 36 هزار کیلومتری از زمین کار می‌کنند. نزدیکی این سرویس ‌ها باعث تاخیر کم آن ها می‌شود و به شما اجازه می‌دهد سریع و بدون هیچ مشکلی سایت های موردعلاقه‌تان بارگیری شوند.

شرکت SpaceX ، ادعا می‌کند که تاخیر ماهواره ‌های استارلینک بین 25 تا 50 میلی‌ثانیه و سرعت دانلود مورد انتظار بین 20 تا 250 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. با این حال، همه با استارلینک خدمات عالی دریافت نمی‌کنند؛چرا که با افزایش تعداد کاربران، سرعت این سرویس کاهش می ‌یابد.

از طرف دیگر، وان وب به 616 ماهواره Ku باند محدود نمی ‌شود. برای فاز دوم، این شرکت قصد دارد 6372 ماهواره را مستقر کند که تعداد کل ماهواره‌ ها را به 7 هزار واحد افزایش می ‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *