زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

عملکرد ناپایدار وای فای، بدون شک شما را به فکر افزایش کیفیت شبکه وای فای می اندازد. این مشکلات (عملکرد ناپایدار وای فای) می‌ تواند مانع بزرگی برای بهره‌ وری و سرگرمی مجازی باشد. با این ‌حال می ‌توان با به کار گیری چند ترفند ساده، عملکرد شبکه وای فای خانگی را تا حد زیادی بهبود بخشید.

البته پیش از شروع، توصیه می‌ کنیم یک تست سرعت را اجرا کرده تا نتیجه نهایی را با معیار فعلی مقایسه کنید. بدین ترتیب پس از اعمال ترفندها می‌توان دریافت که آیا تغییرات ایجاد شده موجب بهبود در عملکرد وای فای شده یا خیر.

امروز در این مقاله با چند ترفند کلیدی و پر کاربرد آشنا می ‌شویم که دستیابی به بهترین عملکرد شبکه وای فای خانگی را امکان ‌پذیر خواهند کرد.

ترفندهای مفید برای دستیابی به بهترین عملکرد شبکه وای فای

جابجایی مودم

در واقع اتصال Wi-Fi یک سیگنال بی‌ سیم است. اما همچنان برخی عوامل فیزیکی،می ‌توانند مانع از اتصال شوند. کمدها، قفسه‌های کتاب و حتی دیوارها،به ‌طور بالقوه در مسدودسازی سیگنال‌ وای فای نقش دارند.

 برای حل این مشکل و افزایش کیفیت شبکه وای فای می ‌توانید مودم یا روتر خود را به مکان خلوت و بدون مانع منتقل کرده و تفاوت زیادی را در پوشش و سرعت سیگنال ایجاد کنید. اینکه چه مکانی برای قرارگیری مودم مناسب ‌تر است، به چیدمان خانه شما بستگی دارد. با این ‌حال بهتر است یک موقعیت مرکزی را برای استقرار دستگاه انتخاب کنید. همچنین مودم را در نقطه‌ ای بدون مانع قرار بدهید به طوری که فاصله مناسب بین همه دستگاه ‌های مهم متصل مانند تلویزیون، کنسول بازی و لپ‌ تاپ نزدیک باشد.

اتصال با سیم

علاوه بر این نکات، نقطه ‌ای را برای قرارگیری مودم انتخاب کنید که از سایر دستگاه‌ های ساطع‌کننده امواج الکترومغناطیسی مانند مایکروویو، بخاری برقی و حتی ریموت کنترل تلویزیون دور باشد. در صورتی‌که موقعیت موردنظر شما از پریز فاصله زیادی دارد، احتمالا برای راه ‌اندازی مودم به کابل‌کشی نیاز خواهید داشت. همچنین توصیه می ‌شود روتر یا مودم را روی یک سطح صاف قرار داده و در صورت عدم یافتن نقطه ایده‌آل، آن را روی دیوار نصب کنید.

اگر نیاز فوری به اتصال اینترنت دارید،بهترین راه اتصال با سیم مودم به کامپیوتر از طریق کابل اترنت است. از این راه، نه ‌تنها ارتباط بهتری را دریافت می‌کنید، بلکه با مشکلاتی مانند موانع فیزیکی یا تراکم سیگنال مواجه نخواهید شد. مودم‌ ها از تعدادی پورت اترنت برخوردار هستند که از طریق کابل مخصوص، می ‌توانید اتصال با سیم به اینترنت را برقرار کنید.

قطع اتصال دستگاه ‌های متفرقه و به‌روزرسانی سیستم ها

اگر چندین دستگاه‌ به ‌طور هم ‌زمان به وای فای متصل شود، می‌ تواند شبکه وای فای را با کندی یا اختلال روبرو کند. در نتیجه توصیه می‌ کنیم برای استفاده بهینه و دریافت بهترین عملکرد ممکن، اتصال دستگاه‌ های غیر ضروری را بازبینی و حذف کنید.

پورتال مودم،حاوی اطلاعاتی در مورد اتصال دستگاه‌ ها و استفاده آن ها از داده‌ ها است. از طریق پورتال مودم می ‌توانید اتصال‌ های ناشناس یا غیر ضروری را حذف کنید. همچنین می ‌توانید با استفاده از گزینه‌ های Activity Monitor یا Task Manager، برنامه ‌هایی که داده‌ ها را جمع ‌آوری و باعث کاهش سرعت وای فای می‌ شوند را شناسایی کنید.

در صورت شناسایی دستگاه‌ های مشکوک و غریبه، بهترین راه تغییر رمز عبور وای فای و جایگزینی آن با یک نمونه پیچیده و ایمن است. توصیه می ‌شود از رمز عبور WPA2 استفاده کنید که امن ‌ترین و سریع‌ ترین گزینه امنیتی فعلی است.

تعویض کانال

سیگنال وای فای به‌ طور کلی به چند کانال تقسیم می ‌شود. البته مودم از طریق یک کانال Wi-Fi خاص که معمولا به‌ طور خودکار انتخاب می‌ شود، داده‌ ها را به دستگاه‌ های دیگر ارسال می‌کند. با این‌ حال، در صورت وجود روترهای دیگر در مجاورت با فرکانس پیش ‌فرض یکسان، کانال ‌ها متراکم و شلوغ خواهند شد.

 نکته : برای رفع این مشکل، بهترین کار تغییر دستی کانال‌ هاست.

این روش بسته به مدل و سازنده مودم متفاوت است؛بنابراین حتما پیش از تغییر،دستورالعمل اختصاصی دستگاه را بررسی کنید. با این‌ حال در اکثر مودم ‌ها، این گزینه از طریق ورود به قسمت تنظیمات و پنل مدیریت قابل دسترسی است. در این بخش،کانال معمولا به ‌طور پیش ‌فرض روی گزینه خودکار تنظیم شده. در صورت نیاز،می‌ توانید با انتخاب یک کانال خاص، آن را تغییر دهید.

امروزه اکثر مودم  ‌ها به فناوری دو بانده مجهز هستند که از این طریق داده ‌ها را با استفاده از فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز به‌ طور هم‌ زمان یا یک به یک، ارسال و دریافت کنند. با این ‌حال، در نمونه ‌های قبلی معمولا 14 کانال وجود دارند که با استفاده از یک آنالیزور وای فای مانند NetSpot می‌ توانید کانال‌ های خلوت را پیدا کرده و تغییرات را اعمال کنید.

یک توسعه‌ دهنده وای فای تهیه کنید

اگر تغییر مکان و تنظیمات مودم،تاثیری در افزایش کیفیت شبکه وای فای خانگی نداشت؛ممکن است تهیه یک توسعه‌ دهنده وای فای (Wi-Fi Extender) راهکار مفیدی برای حل این مشکل باشد. چرا که این دستگاه ‌ها از طریق اتصال به مودم، سیگنال وای فای را به مناطقی از منزل که پوشش ضعیف ‌تری دارند، گسترش می‌ دهند.

برای نصب توسعه‌ دهنده وای ‌فای، می‌ توانید دستگاه را در منطقه ‌ای بدون مانع، در میان نقطه کور و مودم قرار دهید. به‌ خاطر داشته باشید سیگنال دریافتی از توسعه ‌دهنده به اندازه اتصال مستقیم به مودم قوی نخواهد بود. بنابراین آن ها در اتصال به دستگاه ‌هایی که پهنای باند چندانی را اشغال نمی‌کنند، عملکرد بهتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *