زمان تخمین زده شده مطالعه: 3 دقیقه

کمپانی های مشهور کوالکام و مدیاتک را باید غول های صنعت تولید پردازشگر دانست. دو شرکت مشهور در زمینه تولید پردازنده های روز دنیا. ما در این مطلب به مقایسه این دو پیشرو صنعت پردازنده میپردازیم. پس تعصبات را کنار گذاشته و خیلی منطقی اسنپدراگون و مدیاتک را مقایسه میکینم.

تاریخچه اسنپدراگون / مدیاتک :

کوالکام : Qualcomm تولید کننده اسنپدراگون می باشد و یک کمپانی آمریکایی است. این شرکت در سال 1985 تاسیس شد. این کمپانی تولید کننده تراشه های 1 – 2 – 4 و… هسته ای می باشد. کمپانی کوالکام در زمینه تولید تراشه با اکثر شرکت ها از جمله سامسونگ – شیائومی – HTC و… همکاری دارد. همچنین پردازنده های اسنپدراگون تقریبا دارای قیمتی بالاتر نسبت به دیگر تولید کنندگان پردازنده می باشد.

مدیاتک : MediaTek Inc یک کمپانی تایوانی که از سال 1997 فعالیت خود را آغاز نمود. به دلیل قیمت به شدت پایین و عملکرد خوب سهم بالایی از بازار را در درست دارد. شاید جالب باشد بدانید تقریبا از هر 3 دستگاه هوشمند یکی دارای پردازنده مدیاتک می باشد. این کمپانی نیز مانند کوالکام در زمینه پردازنده های چند هسته ای فعالیت دارد و با اکثر تولیید کنندگان گوشی همکاری میکند. این شرکت پردازنده های موبایل خود را در دو سری Helio و Dimensity روانه بازار میکند.

شباهت های دو کمپانی :

هر دو کمپانی مدیاتک و اسنپدراگون در بیشتر حوزه های هوشمند فعالیت دارند. از موبایل و تبلت تا ماشین های خودران و غیره عموما از پردازنده های این شرکت ها بهره می برند. پس از رونمایی از مدل Dimensity توسط مدیاتک میتوان گفت دو شرکت مدیاتک و کوالکام به شدت هم راستا با هم به جلو حرکت میکنند و واقعا نمیتوان یکی از آن ها پیروز میدان دانست.

کوالکام و مدیاتک :

عملکرد : باید بدون تعصب گفت با ارائه چیپست های سری Dimensity کمپانی مدیاتک به شدت به پردازنده های اسنپدراگون از کمپانی کوالکام نزدیک شده است و واقعا سخت است یکی را انتخاب کنیم.

هسته : هر دو کمپانی از پردازنده های چند هسته ای استفاده میکنند. البته باید بدانید که تعداد هسته مقیاس خوبی برای قدرت پردازش نیست.

عمر باتری : هر دو کمپانی تقریبا مساوی با هم عمل میکنند. البته باید در نظر داشته باشید که کاهش مصرف باتری بصورت مطلق دلیل به بهینه بودن پردازنده نیست و عوامل دیگری مانند نوع صفحه نمایش نیز به شدت در این امر دخیل می باشد.

تولید گرما : طق آمار درصد چیپست هایی که گرمای بیشتری تولید میکنند عموما متعلق به کمپانی مدیاتک است.

قیمت : تولید کننده تایوانی یعنی مدیاتک دارای قیمت بسیار پایین تر نسبت به مدیاتک می باشد. و دلیل اینکه تولیدکنندگان گوشی عموما برای موبایل های رده پایین و میان رده از این پردازنده استفاده میکنند نیز همین مورد می باشد.

نتیجه گیری:

باید خیلی راحت بگوییم که هر دو کمپانی به شدت باهم رقابت میکنند و به هیچ عنوان نمیتوان یکی از این دو را برنده میدان دانست. حتی در زمینه تولید گرما یا کاهش عمر باتری این اختلافات به شدت اندک است و در تمامی مدل ها نیز صادق نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *